Milyen lehetőségei lesznek a most felvételizetteknek, mely szakok végzetteire mi vár majd a diplomázást követően? Megérte-e azt a szakot választaniuk vagy épp ellenkezőleg: hiába a diploma, az elhelyezkedés számukra nehézkes lesz. Sorozatunk első részében nagyító alatt a nemzetközi gazdálkodás, a kereskedelem és marketing illetve a kommunikáció és médiatudomány. Volt olyan iskola, ahová ezekre a szakokra 140 pont feletti eredménnyel lehetett bekerülni.Idén több mint 132 ezren jelentkeztek a felsőoktatásba. A jelentkezők mintegy 70 százalékát (93 599 főt) fel is vették. Némely szakokon a ponthatárok 2006-ban is rendkívül magasak voltak, több helyre csak maximum pontszámmal, 144 ponttal lehetett bejutni. Ilyen volt egyebek mellett a kommunikáció és médiatudomány, a nemzetközi gazdálkodás illetve a kereskedelem és marketing szak.

A leendő diplomások kilátásai (1)-kereskedelemtől kommunikációig
Ezen szakokra idén átlagosan 3-3 ezer főt vettek fel. 4-5 év múlva tehát várhatóan 12 ezer diplomás kezdi el az álláskeresést. Ezen pályázók közül a legnehezebb helyzetben valószínűleg a kommunikáció és médiatudomány szakon végzettek lesznek - mondják a szakemberek.


Kommunikáció szakosok: építsék a kapcsolati hálót



"A kommunikáció és médiatudomány szakon végzetteknek jelenleg korlátozottak a lehetőségei: a médiába köztudottan elég nehéz bejutni, a pályakezdőkre nem várnak százával az üres álláshelyek, és ez várhatóan nem változik a jövőben sem. A piac szűk, ráadásul túlképzés is van" - számolt be a kettős problémáról Gárdus Zsuzsanna, az Adecco ügyvezető igazgatója.



A helyzet ugyanakkor nem reménytelen. "A kapcsolati háló minél korábbi kiépítésével és folyamatos ápolásával nagyban könnyíthetnek majdani elhelyezkedési esélyeiken. Próbáljanak meg minél több szakmabelivel megismerkedni, jelenjenek meg a sajtónak szánt eseményeken. Olyan rendezvényeken, ahol a szakma profi művelőivel találkozhatnak" - tanácsolja Gárdus Zsuzsanna.


Gyakornokoskodás portáloknál, rádiónál, tévénél



A szakértők szerint a gyakornokoskodás is egy megoldás lehet. A legtöbb portál, televíziós csatorna és némelyik rádió is ajánl gyakornoki álláshelyeket. Bár a legtöbb esetben nem vagy csak minimális összegű fizetést kapnak a diákok, mégsem árt megfontolni ezt a lehetőséget: köztudottan sokan helyezkedtek így el a médiában.



A kommunikáció szakosok a médián kívül egyébként elhelyezkedhetnek például szóvivőként, ügyfélszolgálati területen, vagy a nagyobb cégek marketing-, PR-, HR-, illetve Kommunikációs osztályain.


Nemzetközi gazdálkodás: fontos a szakosodás



Várhatóan a kommunikáció szakosoknál jobb helyzetben lesznek a nemzetközi gazdálkodás szakon végzettek. Bár elhelyezkedési esélyeik nagyban függnek majd attól, hogy merre specializálódnak tanulmányaik során - tudtuk meg.



"Jelenleg például rendívül kevés elemző és pricer van a piacon. Keresettek továbbá a pénzügy-számvitelhez értők, a könyvelők és kontrollerek. Az erre felé orientálódás tehát hasznos lehet - ad tippet Gárdus Zsuzsanna. "A friss diplomások emellett jó eséllyel pályázhatnak majd külkereskedelmi, illetve logisztikai cégekhez nyelvtudásuk és külkereskedelmi tanulmányaiknak köszönhetően" - tette hozzá.


Inkább a specialistákat keresik



"Jelenleg egyébként világszerte az figyelhető meg, hogy a munkaerőpiacokon azokra egyre kevésbé van igény, akik a szakmájukon belül minden területhez értenek egy kicsit. Ma már inkább azok a keresettek, akik a szakmán belül egy bizonyos területhez értenek - annak viszont szakértői" - avatott be Gárdus Zsuzsanna.


Kereskedelem és marketing: járjanak nyitott szemmel



Csakúgy, mint a fenti két szakon, a kereskedelem és marketing szakon is túlképzés van - véli Vankó Csilla, a ProfiPower fejvadász cég tanácsadója. "Túl sok az itt végzett diák ahhoz képest, hogy a magyarországi kereslet mit indukál - mondták el.



Véleményük szerint a területen belül azok a diákok találnak nagyobb eséllyel jó állást, akik egyetemi éveik alatt is nyitott szemmel járnak, és bepillantást nyernek a szakirányukhoz kapcsolódó gazdasági-üzleti történésekbe.



Mint Gárdus Zsuzsanna elmondta, a pályakezdőknek a két terület közül a kereskedelemben kedvezőbbek az elhelyezkedési esélyeik. Ott ugyanis jóval több a megüresedő és új állás, mint a marketing területen.


A diplomásokra váró pozíciók



A diákok egyébként a kereskedelemben mint business development manager, értékesítő, vagy mint ajánlatíró helyezkedhetnek el a diplomaosztót követően. A marketing területén belül pedig a junior brand manageri, a trade marketing manageri, vagy a PR-os pozíciók nyitottak a számukra.



Gárdus Zsuzsanna a fentiekhez hozzátette: bár valóban mindhárom szakon túlképzés van, és ezrével özönlenek a piacra az ezeken a szakokon végzett frissdiplomások, ugyanakkor az is igaz: amennyiben a túlképzést produkáló szakok diákjai komolyan veszik tanulmányaikat, célirányosan készülnek a pályájukra és keresik a kapcsolatot a piaccal, nagy eséllyel állásra fognak találni a szakmájukban.


A nyelvtudás fejlesztése rendkívül fontos



A fenti három szakra felvételt nyerteknek egyébként már a kezdetektől rendkívül nagy hangsúlyt szükséges helyezniük a nyelvtudásuk fejlesztésére - már ha gyorsan szeretnének elhelyezkedni.



A friss diplomások zömének csak a papírja bizonyítja nyelvtudását - a gyakorlat azonban egészen mást mutat - tudtuk meg. A nagy cégeknél viszont alapkövetelmény az angol és mellette még egy idegen nyelv ismerete. Ezért mindenképp érdemes már az első években elkezdeni a nyelvtanulást - tanácsolják a szakemberek.


Ismerjék a nemzetközi szabályozási elveket



A szakemberek mindehhez hozzátették: a külföldi cégek nagy része a munkavállalóktól már azt is elvárja, hogy ismerjék a szakmájukhoz kapcsolódó nemzetközi szabályozásokat, irányelveket. Pénzügyi területen ilyen szabályozás például az IFRS, a US GAAP és a Sarbanes Oxley. Ezért ezekkel sem árt tehát tisztában lenni - ha a diplomaosztót követően nem szeretnének a diákok a munkaügyi központok állandó vendégei lenni...

 

« Összes hírünk