A túl általános, aránytalanul gyakori, eltúlzott vagy egészségtelenül ritka dicséret káros. A megfelelő időben, megfelelő helyen elhangzott dicséret azonban szárnyakat ad. A motiválás alapjairól Lovas Zsuzsát, a Lege Artis tanácsadó cég szakmai vezetőjét kérdeztük, aki rendszeresen vezet kommunikációs, konfliktuskezelő és csapatépítő tréningeket. Noha a dolgozók megdicsérése, munkájuk elismerése ingyen van és szinte egyáltalán nem időigényes tevékenység, a becslések szerint a hazai munkaadók kevesebb, mint 40 százaléka él rendszeresen a dicséret szóbeli eszközeivel. Pedig a jó időben, jó helyen elhangzott ösztönzés szárnyakat ad, miközben a hatékonyságot is megnöveli. A munkavállalók motiválása egyáltalán nem elhanyagolható feladat: szükségessége a monoton, fárasztó, nagy frusztrációval járó munkakörökben - például az ügyfélszolgálati területen - még inkább indokolt.
A szakértő azt állítja: gyakorlatilag nem létezik motiválhatatlan munkavállaló. Ám az adott személyhez illő motivációs formák kiderítésére, feltérképezésére mindenképpen időt kell szánnia a vezetőknek. A közhiedelemmel ellentétben a pénz nem feltétlenül oldja meg a munkavállalók motiválatlanságának problémáját. Hiába a jutalom, az előre meghatározott célprémium: ez önmagában még nem elegendő a hatékonyság növeléséhez.
Teljesítmény, csapatösszetartozás, kompetencia és hatalom
A munkavállalók szinte mindegyikét más és más tényező motiválja. A sikerorientált személyiségeket az állandó előrehaladás, a folyamatos teljesítmény sarkallja tettekre. Egyeseket a cégimázs, a közös ügy, a vállalati hovatartozás és a csapat összetartozás indít cselekvésre. A munkavállalók harmadik csoportját a kompetencia, a maximális színvonalon elvégzett munka hozza lázba. A negyedik csoportot a hatalom szeretete mozgatja meg - ők szeretik ellenőrzésük alá vonni a helyzeteket, a körülményeket és a környezetükben lévőket.
Csak a konkrét dicséret célravezető
Azt azonban nem árt tudni: a munkavállalók motiválásának is megvannak a szabályai. A dolgozók motiválásánál az egyik legjellegzetesebb hiba a helytelenül megfogalmazott dicséret. "Lényeges, hogy a dicséret soha ne általánosságokból álljon. A pozitívumokat mindig konkrétan meg kell fogalmazni. Az "ezt jól csináltad " jellegű elismerések, szófordulatok helyett néven kell nevezni, konkrétan mit és miért tett jól a feladatok elvégzője. A vezetőnek ilyenkor érdemes például arról említést tenni: X.Y. nagyon jól összeszedte a szerződéstervezet egyes alpontjait" -mondja Lovas Zsuzsa.
Méltányolás a kollégák előtt: szárnyakat ad
Az sem mindegy, milyen helyzetben hangzanak el a dicsérő szavak. A kollégák jelenlétében bezsebelt elismerés nem csupán az önbizalmat erősíti: szárnyakat ad és teljesítményfokozó hatása sem elhanyagolható.
A túl gyakori dicséret elcsépeltté is válhat
"Szintén jellegzetes hibaforrás a teljesítménnyel nem arányos dicséret. Visszás hatást kelt és komikusnak hat, ha mindenféle apróság miatt lelkendezést rendeznek a vezetők. Ám a kiemelkedő teljesítményt célszerű az ennek megfelelő szinten kezelni. A túl gyakori és érdem nélküli dicséret értelmét veszti, kiüresedetté, tartalmatlanná válhat. Ugyanakkor a dicséret, a motiválás totális hiánya is hiba"- teszi hozzá a szakértő.
A vezetők feladata kideríteni, mi motiválja az embereket
A vezetőknek a hatékony motiválás érdekében a beosztottak alaposabb megismerése után észre kell vennie az egyéni sajátosságokat, majd ezekhez igazítani a dicséretet.
Dicséret egyénre szabva
Az eredményorientált munkavállalónak új szakmai kihívásokat, lehetőségeket kell teremteni , és mindezt megfelelő tálalásban kommunikálni feléjük. A csapatot és a céges összetartozás preferálók számára világossá kell tenni: jó lenne, ha a következő kihívást jelentő feladatoknak is aktív részesei lennének. A kompetenciát és a maximális színvonalon elvégzett munkát előnyben részesítők előtt világossá kell tenni: jó lenne, ha az adott feladatot a megfelelő színvonalon látnák el, és erre ők a legmegfelelőbbek. A hatalom által motivált munkavállalóban pedig tudatosítani kell: azért ő a legalkalmasabb ezekre a feladatokra, mert jó a lényeglátó készségük, képesek áttekinteni a helyzeteket.
Kulcs a motiválás sikeréhez:
- Nevezzünk meg konkrét pozitívumokat, ne csak általánosságban beszéljünk!
- A kollégák előtt, a jó helyen és jó időben elhangzott dicséret szárnyakat ad
- A dicséret mindig legyen arányos a tettekkel!
- A túl gyakori dicséret üressé válhat
- A ritka dicséret kevésbé motiválja a munkavállalókat