Tudtad, hogy a legtöbb startupnál van boldogság menedzser, aki a dolgozók jókedvéért felel? Kíváncsi vagy arra, hogy vállalkozóként szükséged van-e chatbotosra? Mit csinál egy Growth Hacker? Az április 20-21-én megrendezésre kerülő Startup Safary szervezői 10 szakmát gyűjtöttek össze, amelyek az innovatív vállalkozásoknál már léteznek, és hamarosan más cégeknél is elterjedhetnek.

Ebben a pozícióban csak azzal kell foglalkozni, hogy a cégnél mindenki jól érezze magát. Tulajdonképpen a speciális HR-es, akinek munkája nem csak abban merül ki, hogy évente kétszer megszervezi a csapatépítő tréningeket. A Google keresőóriásnál olyan szinten foglalkoznak a „jóltartással”, hogy a mood menedzser egyenesen azt üzeni a dolgozóknak: „Ne menj haza, itt mindened megvan, rendelünk neked vacsorát, megágyazunk, csak dolgozz tovább.”


Hogyan lehetek…? Egyelőre nincs Mood Manager képzés vagy szak. Az ilyen pozíciókra igazi energiabombákat keresnek, akik mindig tudnak mosolyogni és kreatívan állnak a problémákhoz. Ne gondoljuk, hogy ez egy álommeló: kevés olyan ember van, akinek az év minden napján félig tele van a pohár és bármikor képes a búvalbélelt kollégákat felvidítani.


2. User Experience - Felhasználói élménytervező


Ő az, aki egy - a vezetőknek és a marketingeseknek már nagyon tetsző - honlap indulása előtt elmondja, miért nem fog hatékonyan működni. Persze nem ilyen egyszerű, de ő elemzi a weboldalt vagy az online áruházat és megmondja, hol legyen a menüsor, mi legyen az elnevezése a pontoknak (például rólunk vagy a cégről). Mindezt egy fókuszcsoporttal is megvizsgálja, hogy az is kiderüljön a „vásárlás” gomb kék vagy zöld legyen.

Hogyan lehetek…? Ez a feladatkör komplex embert kíván. Marketinges tapasztalat, üzleti érzék és programozói tudás is szükséges hozzá.


3. Adatelemző


Talán az egyik legfontosabb pozíció a mai vállalkozások számára. Heal Edina, a Google Magyarország vezetője úgy fogalmazott: „Ma már a kereskedőknek nem kell kitalálnia mire vágynak a vevők, online viselkedésük alapján elárulnak mindent, csak ki kell őket szolgálni.” A nagy datahalmazt azonban valakinek rendszereznie kell, és éppen ezért van szükség adatelemzőre. Ám nem csak a kereskedőknek fontos ez a pozíció: egy gyártó cégnél meg tudja jósolni, melyik gép fog meghibásodni.


Hogyan lehetek…? Az adott iparág ismerete szükséges, de ezt akár menet közben is meg lehet tanulni. Szeretnie kell a matematikát és a hosszú, időigényes kutatómunkát valamint nem árt, ha a rend és rendszer-szeretete vetekszik Sheldon Cooperével az Agymenők sorozatból.


4. Chatbotos


Ha éreztétek már úgy, hogy egy meglátogatott honlap felugró ablaka valóban megszólított titeket és releváns válaszokat adott a feltett kérdéseitekre szinte azonnal, akkor jól dolgozott a chatbotos. Ő az, aki az emberi interakciókat modellezi, hogy Te meg se érezd: percek óta egy robottal beszélgetsz.


Hogyan lehetek…? Ez egy nagyon új, folyamatosan változó terület, mely egy analitikus gondolkodással és némi fejlesztői háttérrel bíró nyelvész számára ideális lehet.


5. Community Manager


Sales és ami mögötte van. Egy cég community menedzsere mindenre figyel, kapcsolati hálót épít, folyamatosan ismerkedik és a háttérből irányítja a vállalat dolgait. Ha kell eladja a terméket, ha kell befektetőt keres a cégének, valahol az ügyvezető és a sales keveréke. Kicsit a társaság bohóca, de gyorsan és önállóan tud döntéseket hozni. A Startup Safary sztárvendége Chris McCann kiváló példa, hogyan is kell ezt csinálni.


Hogyan lehetek…? Ha jó értékesítő vagy, kapsz egy kis plusz teret és döntéshozói jogkört automatikusan azzá válsz. A titok itt a „válsz” szóban keresendő, mert nem tudsz munka nélkül commenedzser lenni. Sok melóval fel kell építened a kapcsolati hálódat és akkor számos cégnek értékes leszel.


6. Growth Hacker


Ő a kispénzű, nagy potenciállal bíró vállalkozások marketingese. Csodát kell művelnie, de mindezt low budgetből. Ismeri a képviselt brand értékét és érti a célközönséget. Az online világ minden területén profi.


Hogyan lehetek…?  Nem hálás pozíció. Gyakorlatilag rajta múlik a cég sorsa, de nem kap elegendő pénzt a tervei megvalósításához. Ha marketingesként szereted a kihívásokat és az online tér minden olcsó, de hatékony fortélyát ismered, akkor ez az te álommunkád.


7. Social Influencer


Még most is divat, hogy a cégek leszerződtetnek egy híres színésznőt vagy celebet, hogy a márkájuk arca legyen. Tulajdonképpen ilyen Social Influencer is, csak itt a felület nem a tévé, hanem az Instagram vagy éppen a Youtube. Olyan megmondóember, akire hallgat a saját közössége, kikezdhetetlen és valójában néha content marketinget csinál. A lényeg, hogy a rajongói nem is veszik észre, hogy éppen reklámoz.


Hogyan lehetek…?  Először a saját márkádat kell felépítened, egy különleges insta oldallal, vagy egy videó csatornával és meg kell alapoznod a közönségedet.


8. ASO


Ő a mobilappok Growt Hackere. Az alkalmazások bűvésze, aki megmondja, mikor kerüljön ki a storeba a termék, milyen hirdetésekkel kell azt támogatni és hogyan lehet az adott applikációt felfuttatni.


Hogyan lehetek…?  Mindaz a tudás, amit már a Growth Hackernél leírtunk, csak itt kifejezetten az alkalmazások területén kell profivá válnod.


9. Innovációs menedzser


Nagyvállalatok alkalmaznak ilyen embereket, de éppen a méretükből adódóan nem tudnak elég hatékonyan működni, nem tudnak valóban innoválni. Az innovációs menedzser nem jós, nem feltétlenül kell a jövőbe látnia, néha csak válságmenedzserként elmondja a vezetőknek, hogy a szervezet miért nem működik jól és hogyan kellene változtatni rajta.

Hogyan lehetek…?  Nem árt egy kis vállalkozói, döntéshozói tapasztalat. Mindamellett túlfejlett soft skillek (puha, személyes képességek) kellenek a munkához: legyen kritikus, rugalmas és tárgyalóképes.


10. Y generációs mindenes


Ez a bónusz pozíció, ugyanis az y generáció (ők az 1980-1996 között születettek) tagjai sokszor azt érzik, hogy nem férnek be sehova, nem tudnak egy konkrét munkakört ellátni, nem tudnak egyetlen feladatra koncentrálni sokáig és nem értik, miért nem tudnak beilleszkedni egyetlen cégbe sem. Ezeket egy cégvezető hibaként is elkönyvelheti, viszont kicsit szabadabb munkakörrel előjönnek a generáció értékei: a gyors reakció és problémamegoldás, döntésképesség, kritikus gondolkodás a szabálykövetés helyett. Egy ilyen típusú munkavállaló nagy érték lehet, ha jól „használja ki” a cégvezető és nem akarja mindenképpen valamilyen skatulyába dugni.


Mi az a Startup Safary?

Berlinből 2012-ben indult kezdeményezés, melynek célja a startup világ megismertetése a szélesebb közönséggel illetve a piaci szereplők közötti kapcsolatok bővítése. A cégek egy vagy két napra kinyitják kapuikat az érdeklődők előtt, és programokat szerveznek szakmabelieknek, potenciális befektetőknek, álláskeresőknek, pályaválasztás előtt állóknak. A Startup Safary-t eddig Európa több mint tíz városában rendezték meg Párizstól Athénig. Budapesten tavaly tartották az első ilyen eseményt közel 3 ezer résztvevővel.

 

« Összes hírünk