Facebook, LinkedIn, Google+. A közösségi oldalak egyre nagyobb szerepet játszanak az álláskeresők feltérképezésében. Az Egyesült Államokban már a pályázó „csekkolása” mindennapos és nálunk is egyre több toborzó megteszi. Mire figyeljen az álláskereső?

Egyre több HR-es néz rá a pályázó Facebook-adatlapjára


A közösségi médiás toborzásra specializálódott amerikai Jobvite social media felmérése alapján a pályázók online tevékenységének monitorozása mára alapértelmezetté vált a szakmában. Így a jelöltek alkalmasságáról és végső soron felvételéről döntő szakemberek mintegy 93%-a futja át a pályázó közösségi médiában hagyott "digitális lábnyomait."

A közösségi médiában látottak-olvasottak alapján a recruiterek több, mint fele ( mintegy 55%-uk) gondolja újra az adott jelöltek alkalmasságát.

Pozitívumok és negatívumok a Facebook-oldalakon

A pályázó politikai véleménnyilvánításáért nem rajonganak a HR-esek: hat esetből legalább egyben keltett már visszatetszést a jelölt social mediában közzétett, markáns álláspontja. További 66%-ukat pedig a felületeken közzétett üzenetek szövegezése bőszíti fel: a szegényes szókincs, a gyatra helyesírás újabb "feketepont" a jelölteknek a HR-es listáján... Az önkéntes munkákat, az adakozást, a karitatív tevékenységeket, a kiegyensúlyozottnak tűnő emberi kapcsolatokat és a szakmai elkötelezettségről árulkodó sorokat ugyanakkor szintén 65 százaléknyian értékelik pozitívan.

Az önéletrajz és az állásinterjús szereplés fontosabb


kiválasztás



Mit gondolnak minderről a magyar HR-esek? Dr. Pellioniszné Dr. Paróczai Margit, a Richter Gedeon HR-igazgatója ezt nyilatkozta magazinunknak: elmondta, "Tudomásul kell venni: ma már a fiatalok lételeme az online közeg és a social media - amely ezáltal a szabadidős tevékenységeikben is kiemelt szerepet kap. Csakhogy egy, a munkáját valóban komolyan vevő HR-szakember mindebből még nem vonhat le messzemenő, konkrét következtetést a jelöltek alkalmasságáról, és nem is elegendő egy megfontolt döntéshez. Komoly és érdemi felvételi döntések mindig a CV, a jelölt állásinterjús szereplése, a fordulók során kitöltött szakmai és pszichológiai tesztek - továbbá a HR-es és a szakmai vezető együttműködéséből születhetnek csak"-mondta el a gyógyszergyártó HR-igazgatója, azt is hozzátéve: előnyei is vannak a social media-nak. Ezek a csatornák a jelöltek elérésére, toborzási felületnek például kiválóak.

A GE-nél oktatják az online hírnév védelmét

Ugyanakkor Kovács Péter, a GE toborzási csoportvezetője már arra hívta fel a figyelmet: aktív álláskeresőként vagy épp bármely cég munkatársaként akkor jár el valaki a lehető legkörültekintőbben, ha online megjelenését mindig törekszik pozitív, szimpátiát kiváltó tartományban tartani. A téma ugyanis rendkívül kényes és már régesrég túlhaladta a toborzás-kiválasztás témakörét. "Általános érvényű szabályként elmondható: jobb egy-egy posztot kihelyezés előtt inkább háromszor megfontolni, mint egyszer, meggondolatlanul nyilvánosságra hozni. A világhálón ugyanis mindennek nyoma marad - és később, akár a korábban törölt tartalom is visszakereshető. Egy világcégnél dolgozva vagy épp oda készülve nem mindegy, milyen a munkavállaló digitális lábnyoma, hiszen a cégek számára nagyon fontos a reputáció"-intett óvatosságra, hozzátéve: ezt a szabályt minden GE kommunikációs tréning során hangsúlyozzák is.

Takács Gabriella, 2015. április 16.

 

« Összes hírünk