Itt van tíz sokszínű és családbarát munkaadó
2019. 01. 01.Készen van a 153 hazai vállalat megkérdezésével készült Sokszínű és Családbarát Szervezetek TOP 10-es listája. A cégek és a munkavállalók 95 százalékának egyértelműen fontos a munka és a magánélet egyensúlya: ám főleg a vezetők hozzáállásán és döntésén múlik, mit tesznek - vagy éppen nem tesznek - az ügy érdekében. Az Y-generáció képviselői mindenesetre tudatosabbak a családtervezésben: ők már az első munkahely kiválasztásánál is kiemelt figyelmet fordítanak arra, miként viszonyul a vállalat majdani családalapítási terveikhez.

A cégek 95 százaléka számára elvileg teljesen egyértelmű a munka, a magánélet összehangolásának szándéka és az ezzel kapcsolatos családbarát intézkedések szükségessége: mégis teljes mértékben vezetőfüggő, mit és milyen mértékben hajlandó tenni egy-egy szervezet az ügy érdekében. Olyannyira, hogy számos esetben csak a döntéshozó szempontjai és egyéni élethelyzete a mérvadók. "Nagyon nagy szerencsém volt a karrieremet messzemenőkig támogató feletteseimmel: volt rá példa, hogy a kisfiam az ölemben ülhetett végig egy halaszthatatlan értekezletet, de arra is, hogy egy fontos minisztériumi prezentáció alatt, tőlem nem messze majszolhatta békésen a csokis nápolyiját"- hoz egyedi, de bátorító példát Győri Zsuzsanna közgazdász, CSR- szakértő.
Csak saját bőrén tanul a vezető?
Sajnos nem minden vezető tanúsít ennyire támogató magatartást. "Egy nagyvállalat gazdasági vezetője meghatározó kulcsfigurája volt az ugyanitt tervezett, drasztikus, 15 százalékos elbocsátást végrehajtó menedzser-teamnek. A döntéshozatal idején még független vezető legkevésbé se volt tekintettel a munkavállalók családi állapotára. Nem vette figyelembe például az elbocsátáskor szóba kerülők sorsát, hátterét, csak a fizetési listák és a számadatok alapján mérlegelt és intézkedett, mintegy fűnyíró-elven. Ugyanennek a vezetőnek csak később, már saját családalapítása után vált egyértelművé a családbarát intézkedések fontossága és a toleráns hozzáállás"- hozott példát egy utólag sikeresen korrigált vezetői attitűdre Márton-Koczó Ildikó, coach és tréner. Az előbbi vezető példája nem egyedi: egy szintén ismert hazai bank HR-vezetőjét is csak saját gyermekeinek születése döbbentette rá arra, milyen sokan járnak a vállalatnál a munka-magánélet összehangolásán fáradozók cipőjében.
A középkorúak szétválasztják a munkát és a magaánéletet
A "család kontra karrier" kérdéskör sem vesztett aktualitásából az elmúlt években. Magyarországon a 3 évesnél fiatalabb gyermekeket nevelő nők alig 16 százaléka tud visszatérni szülés előtti munkahelyére, miközben közel 60 százalékuk (55) szeretne visszamenni dolgozni. Emellett a családapákat is megviseli, ha a vállalatok nem eléggé felkészültek a helyzet kezelésére: 65 százalékukra az USA-ban is igen komoly terhet és stresszt ró a megváltozott élethelyzet kezelése a Pew Research Center felmérése szerint. A helyzetet még tovább bonyolítja, hogy a munka-magánélet összeegyeztetésének igénye már más hangsúllyal jelenik meg a cégek számára kiemelten fontos Y - generációs munkavállalók (1980-1995 között születettek) életében. Az idősebb korosztály tagjai jellemzően még éles határvonalat szeretnének húzni a 2 szféra közé. "Nálunk mondott már fel anyagilag-erkölcsileg kiválóan elismert felsővezető pusztán azért, mert a feszes munkatempó miatt nem tudott hetente-kéthetente munka utáni, tengerparti kiruccanásra menni regenerálódásként"- hoz példát Károlyi László, a Legrand Magyarország Zrt. vezérigazgatója.
Y-generáció: bevinnék a munkába privát énjüket
Ezzel szemben az Y - generáció tagjai inkább a magánéletükből csempésznének be minél többet az irodába, méghozzá a munkahelyen is lehetővé tett közösségi oldalak és alkalmazások (Facebook, Twitter, interaktív kommunikációs platformok) használatával, a jó csapattal, a közös kikapcsolódásokkal. Az Y- generáció emellett a családtervezésben is jóval tudatosabbnak tűnik. "Náluk már álláskereséskor a legfontosabb szempontok között szerepel, hogy a cég vajon támogatja-e majdani családalapításukat, a kisgyermekeseket, hogy van-e részükre testreszabott karrierterv, gyes alatti kapcsolattartási lehetőség és vezetői hajlandóság a visszatérés egyeztetésére"- mondja Sziber Éva, az AON Hewitt brand, - és márkaépítési szakértője.
A Sokszínű és Családbarát Szervezet kitüntetettjei:
Citibank Magyarország
Hewlett-Packard Magyarország Kft.
Jabil Circuit Magyarország Kft.
K&H Bank Zrt.
Magyar Telekom Nyrt.
Nestlé Hungária Kft.
Nyírségvíz Zrt.
Provident Pénzügyi Zrt.
Rati Kft.
Unilever Magyarország Kft.
(A felsorolás nem jelent sorrendiséget: a TOP10-be az mtd Tanácsadói Közösség III. mtd Benchmark Kutatás eredményeképpen bekerülő cégek mindegyike 2 évig jogosult a cím viselésére.)
Takács Gabriella, 2013. május 31.