Továbbra sem lankad az álláskeresői érdeklődés a virtuális állásexpón: napi 20 ezren járják a standokat a 3 dimenziós térben, és vadásszák a lehetőségeket. Több kiállító idegen nyelvű ügyfélszolgálatos pozícióba keresett új munkaerőt ügyfélkiszolgáló központjába (multi nyelven: shared service center). Állásexpós körjáratunkon ezúttal ezzel a karrierúttal foglalkozunk.

Állásexpo: karrier idegen nyelvű ügyfélszolgálaton

Nyelvszakos bölcsészeknek nyerő lehet


Hogy mi is az a shared service center? Nagy, nemzetközi vállalatok telefonos ügyfélszolgálati vagy belső üzlettámogatói központjai, ahonnan akár a világ minden részére történhet a munkatársak vagy az üzleti partnerek kiszolgálása. E pozícióknál elengedhetetlen az angol és egy másik - sok esetben egy kevéssé beszélt nyelv - magas szintű ismerete. Munkaadói szempontból a toborzás nehézsége, hogy nehezen találnak megfelelő nyelvkombinációkkal pályázókat (angol-lengyel, angol-török) egy harmadik nyelvű országba, például Budapestre.


Bruttó 250 ezer forint körüli a kezdő bér


Az utóbbi 10-15 évben sok külföldi nagyvállalat helyezte ki Magyarországra HR, logisztikai, IT, pénzügyi ügyfélszolgálatait illetve belsős üzlettámogatását. A munkakör remek karrierstartot jelenthet nyelvszakos bölcsészeknek vagy középfokú végzettségű, de idegen nyelveket jól beszélőknek is, ugyanis - ha megvan a nyelvtudás, a munkába gyorsan bele lehet tanulni. A területen átlagosan bruttó 250-300 ezer forint körül lehet keresni - bár ezt az információt már egy anonim forrásból tudtuk meg, a cégek fizetésről nem nyilatkoznak.


Az állásexpón a Kelly Servicesen kívül az Unisys, az ExxonMobil és a Vodafone is toboroz ilyen munkakörre. "500-an vagyunk, de 1500 fős munkavállalói létszám elérése a cél. Az angol mellett többek közt hollandul, portugálul, arabul, törökül, spanyolul beszélő munkatársakat keresünk"- mondja Mező István, a Vodafone HR-generalistája. Az állások betöltéséig két-három körös interjúsorozaton keresztül vezet az út. Amennyiben speciális tudásra, például pénzügyi ismeretekre is szükség van, a pályázóknak gyakran kell még egy szakmai tesztet is kitölteniük. Emellett a gyakorlatiasságot és a problémamegoldó készséget tesztelő értékelő központ (AC) is gyakran terítékre kerülhet a pályázáskor. Mező István tapasztalatai szerint a nyelvtudás még nem minden, így nem is mindenki megfelelő a feladatra, 3-4 pályázóból gyakran csupán 1 alkalmas arra, hogy megkezdhesse a cégnél a munkát.


Száz ügyfél is lehet naponta


A munka az üzleti szolgáltató központokban pörgős, kell a jó koncentrációs készség. Becslések szerint egy-egy helpdeskes munkatársnak napi 20-100 ügyfél problémáira kell tudni választ adni. A problémakezelés időtartama sem szabadon választható: a standard a legtöbb cégnél 3-5 perc ügyfelenként, melyet a minőségbiztosítás során figyelemmel is kísérnek. A munkához egyébként monotóniatűrés, az udvariasság és az ügyfélközpontú szemlélet is nélkülözhetetlen, ezek hiányában bizony nehéz elvégezni a feladatot. A Kelly Services standján több chatelőt is élénken foglalkoztatott, vajon távmunkában be lehet-e kapcsolódni egy-egy ilyen munkakörbe. Rossz hír, hogy ez egyelőre nem lehetséges. Az ok a jogi háttér kiforratlansága, emiatt idegenkednek tőle a cégek.


Jó hír ugyanakkor, hogy a legtöbb vállalatnál lehetőség van előrelépésre. Általában 2-3 év, ügyfélorientált problémakezelés után jöhet az újabb karrierlépcső például csoportvezetői poszton.


Benézek a rendezvényre


Takács Gabriella, 2011. április 15.

 

« Összes hírünk