Ma már közhely, hogy a mesterséges intelligencia miatt munkahelyek szűnnek meg, ám arról kevesebb szó esik, hogy újak is jönnek létre. Ilyen a CRM (ügyfélkapcsolat-kezelő) menedzser is, amiből nagy hiány mutatkozik Ennek pótlására Magyarországon először indul szakirányú továbbképzés az Edutus Főiskolán. Mit is csinál a CRM manager? Bemutatjuk H. Nagy Fannit, aki ebben dolgozik.

Keresett szakember a CRM manager – mit is csinál?

A mesterséges intelligencia alkalmazásának egyik leggyorsabb ütemben fejlődő területe a marketing. A vásárlási és vevői szokásokról a vállalatoknál összegyűlt információhalmaz valóságos aranybánya. Ennek az adattengernek a feldolgozását végzi a mesterséges intelligencia révén az ügyfélkapcsolat-kezelő (Customer Relationship Management – CRM) szoftver.


„Csakhogy, nélkülözhetetlen egy szakember, aki menedzseli a folyamatot és a létrejövő információhalmazt. Ő a CRM-menedzser. A probléma ott kezdődik, hogy a szükséges tudással rendelkező szakemberek száma töredéke annak, amennyire szükség lenne a magyar piacon” – mondta Damjanovich Nebojsa online marketing szakértő, a képzés szervezője.


A szakemberhiány oka, hogy a technológia fejlődésével mára széles körben elérhetővé vált és felértékelődött a CRM rendszerek szerepe. Bár CRM szoftverek korábban is léteztek, magas áruk miatt jóformán csak a multinacionális vállalatok engedhették meg maguknak. Ugyanakkor szakemberképzés nem volt, azt a rendszer szállítója „adta” a szoftver mellé - meglehetősen borsos áron. 


Kampánytervezéstől az adatelemzésig


H. Nagy Fanni szabadúszó CRM menedzserként dolgozik, az évek alatt munka közben és autodidakta módon tanulta meg a szakmát. Marketing területen diplomázott 2011-ben a Szegedi Tudományegyetemen, pénzügyesként csöppent bele a munka világába, majd a Kupon Világnál, a Sanoma Media Budapestnél (ma Central Médiacsoport) és a Magyar Turisztikai Ügynökségnél szerzett tapasztalatot. Előbb EDM, majd CRM területen. „Mindig is érdekelt, hogyan lehet digitális eszközökkel a potenciális ügyfél érdeklődését felkelteni és elkötelezett vásárlóvá tenni. Ez a szakma erről szól.”


Úgy látja, ide jellemzően adatelemzői vagy marketing háttérrel érkeznek az emberek. A szakmai múlt helyett azonban inkább a személyes képességek - elszántság, motiváció, logikus gondolkodásmód, kreativitás – döntőek a beválásnál. A munkakör palettája rendkívül széles: beletartozik a kampányok tervezése, a folyamatok menedzselése, a cégvezetéssel, az ügyfélszolgálattal való egyeztetések, az üzenetek kitalálása, megírása, adatok, ügyfelek online viselkedésének elemzése, a megfelelő hirdetési csatorna kiválasztása. „A sikernek elengedhetetlen feltétele az elemzői véna, az adatok megértése, összefüggések megtalálása” – jegyzi meg.


Kik alkalmaznak CRM managert? „Elsősorban az e-commerce cégek, például internetes webáruházak, amelyek azonnal látják a megtérülést” – mondja Fanni. Előfordul az is, hogy külsős szakértőt kérnek fel projekt alapon vagy különböző funkciókban bukkan fel a CRM manager munkakör tartalma: például online / digitális marketingmenedzserként, adatelemzőként.


Hogyan születhet egy CRM kampány gondolata? „Ha például egy e-kereskedelmi cég weboldalán hirtelen meg megnő az egyrészes fürdőruha iránti érdeklődés, például többen kattintanak az ilyen témájú blogposztokra, akkor érdemes elkezdeni ezzel dolgozni.”


Hatékony a chatbot bevetése


Fanni új iránynak látja a chatbot (mesterséges intelligencián alapuló automata ügyfélszolgálatos) bevetését például a Facebook Messenger funkcióján. Promóciók indíthatóak, kérdőíveket lehet kitöltetni, sőt már rajta keresztül a fizetés is megoldható.


Hogyan keress állást?


+ indíts egy álláskeresést a kívánt pozíciónév/készség és a város megadásával, majd pályázz az állásokra
+ állíts be e-mailes állásértesítőt, hogy elsőként értesülhess a keresési feltételeidnek megfelelő,     friss állásokról (e-mail címedet a találati listában a jobboldali oszlopban adhatod meg)
+ töltsd fel önéletrajzod - így a munkaadók is megkereshetnek állásajánlataikkal

 

« Összes hírünk