Egy CV-t átfutni csak 30 másodperc - ám egy rosszul levezényelt állásinterjú miatt akár ügyfélként is örökre hátat fordít a cégnek az álláskereső...

Félresikerült állásinterjúk: termékbojkottal büntethetik a pályázók a céget



Kövesd híreinket, állásainkat és szólj hozzá facebook-oldalunkon ›


"Nem kérnek belőlem, hát én sem kérek belőlük.""Rossz tapasztalataim voltak róluk gyakornokként és állásinterjún is: így most bojkottálom a termékeiket"-mondhatják a rosszul levezényelt állásinterjúk miatt csalódott álláskeresők. És mondják is. Nem újkeletű a cégek aggodalma amiatt, hogy 1-1 balul sikerült állásinterjú csúnyán visszaüthet a vállalatokra. Például ügyfélvesztéssel. Számos álláskereső ugyanis a rossz állásinterjús tapasztalataiból okulva fogyasztóként is hátat fordíthat a cégeknek. Mini felmérésünkből kiderül: 5 álláskereső közül legalább 2 vásárlóként sem kérne többé az adott vállalatból... Íme nem reprezentatív - ám tanulságos - álláskeresői körképünk a témában.



5 álláskeresőből 2 nem kér az őt elutasító cég termékeiből



Egy közismert budapesti bevásárlóközpontban találomra kiválasztott 5 interjúalanyunkból legalább 2 kategorikusan elzárkózna az olyan cégek termékeitől, amelyeknél előzőleg rossz állásinterjús tapasztalatokat gyűjtött be. További 2 fő már a helyzet függvényében mérlegelné, mit tegyen. Mindössze 1 olyan villáminterjú - alany akadt, aki nem vonna azonnal párhuzamot az interjún nem túl rokonszenves viselkedést mutató HR-es és a cég tevékenysége, termékei között.



Csak hiperakciós termék írhatja felül a goromba HR-est



A bölcsész végzettséggel rendelkező Szilvia például több szempontot is figyelembe venne, mielőtt végleg búcsút intene 1-1 cég termékeinek, szolgáltatásainak. "Nálam azon múlna a kérdés, hogy melyik cégről van szó, mit kínálnak és mit mondott nekem a HR-es. Ha a cég annyira kihagyhatatlan kedvezménnyel talál meg, ami mellett hiba lenne csak úgy elsétálni, nem érdekelne a HR-es viselkedése. De ha régi vásárlójukként semmi pozitívat nem tapasztalok és a HR-es emellé még gorombáskodna is állásinterjún, szemrebbenés nélkül ejteném őket. Azonnal. Akkor is, ha korábban 20 évig rendszeresen vásároltam tőlük"- összegez. Annyit hozzátéve, hogy lehetnek mentő körülmények. "Egy-egy nyelvbotlás, kisebb félreértés nem gond: a határokat szándékosan feszegető cégek termékeiből viszont kösz, nem kérnék"- mondja.



Szigorúan tilos állásinterjús kérdések miatt is hátat fordíthatnak a cégnek



A korábban médiaiskolát végzett, épp állást kereső, de most más pályán dolgozó Balázs nem kertel. Ő már nem kér az olyan cégek szolgáltatásaiból, ahol korábban rossz tapasztalatokat szerzett. Akár pályázáskor, akár interjún, akár gyakornokként történt az eset. "Nem vásárolnék semmit az álláspályázatomat elutasító cégektől. Ez teljesen egyértelmű. De mondok mást is: gyakornokoskodtam már olyan média-vállalkozásnál, ahol a vezetőség állandóan a hierarchikus fölényét, a feljebbvalóságát hangoztatta a pályakezdők előtt. Annyira, hogy a fiatalabbak még az ebédlőben sem ülhettek le velük egy légtérben. Egy másik médiacég már a nemzetiségemről és a szexuális beállítottságomról faggatózott az állásinterjún - teljesen váratlanul... Egy közös azért van bennük: a történtek óta mindkét cég termékeit bojkottálom" - mondja indulatosan. Hasonló véleményen van a még tanuló, de hamarosan állást kereső Gergő is. "Nekem ez nem kérdés - ha egy cég nem kér belőlem, hát én sem kérek belőlük. Nem kérem a szolgálatásaikat és nem veszek tőlük semmit. Ez ilyen egyszerű."



A HR-es viszont nem egyenlő a céggel...



Ennél engedékenyebb álláspontot képvisel Bea. A húszas éveiben járó hölgy amolyan "mindenes" egy kisebb cégnél. Összetett munkakörében így a marketing mellé sales-es, adminiszratív és ügyintézői feladatok is jutnak. "Szerintem nagy hiba általánosítani. Nem gondolom, hogy a céget minősíti, ha egy alkalmazottjának épp rossz napja van. Én nem ez alapján veszem vagy nem veszem meg egy cég termékeit." Hasonló véleményen van a személy, - és vagyonőrként dolgozó István is. "Nem döntenék az alapján egy cégről, hogy milyen volt a felvételi beszélgetés náluk - de ha nagyon szemtelen kérdéseket kapnék, jelezném, hogy nem bánom, ha ezek után nem felelek meg. Nagyon durva helyzetben már elképzelhető, hogy többé én se vennék tőlük semmit"- mondja.



Az érme másik oldalára pillantva egyből kiderül, hogy a HR-esek korrektsége viszont kifizetődő. "Egy logisztikai pozícióra 3 kiváló, fej-fej mellett haladó jelöltről kellett döntést hoznom. Tudtam, hogy a végén csak 1 maradhat - ám a másik 2 jelöltet is igyekeztem személyre szabott e-mailben tájékoztatni a pályázás végeredményéről. Egyikük annyira jó néven vette a korrekt eljárást, hogy később ő ajánlott be bennünket egy szakmai projektre" - mondta el Kelkó Tamás karrierszakértő.



2014. 07. 16.


 

« Összes hírünk