Csodamódszerek sajnos nincsenek az előrejutáshoz - csak okosan felhasznált idő és szorgalom. Hogy a nyelvtanulás valóban sikeres és ne csak felesleges pénzkidobás legyen - Tippek Martin Ágnes nyelvtanártól, a Hajtómű Nyelviskola oktatási koordinátorától.
"Semmi érzékem a nyelvtanuláshoz!"- ez a tanulást komoly kihívásnak érzők egyik leggyakrabban előforduló kifogása - noha mi sem áll távolabb a valóságtól. Ha ez igaz lenne, már kisgyermekként se tudtunk volna egyetlenegy nyelvet sem elsajátítani. Tehát inkább a kishitűség és az elszántság hiánya a valódi probléma - amin itt az ideje végre túllépni.
Nem „relaxáló CD-ken” lehet megtanulni a nyelvet?
Ne dőljünk be a nyelvtanulási "csodamódszereknek"! Azaz a minimális idő, -és energiabefektetéssel, rövid idő alatt komoly eredményeket ígérő termékeknek, szolgáltatásoknak, villámtanfolyamoknak, relaxációs CD-knek és hasonlóknak! Felkészült nyelvtanárok sajnos gyakran találkoznak azzal, hogy egy-egy "csodaváró" nyelvtanuló többszáz órányi tanulóidőt - egyben gyakran több százezer forintot - fecsérelt már el egyik tuti tipptől a másikig kísérletezgetve. Ez idő alatt pedig csupán a harmadát-negyedét sajátíthatta el annak, ami egy korrekt képzésben tényleg megvalósulhatott volna... Emellett a valószínűtlenül olcsó tanfolyamok is gyanút kelthetnek.
Rengeteg múlik a nyelvtanár kiválasztásán, ragaszkodj az ingyenes próbaórához
A végeredmény a nyelviskola/nyelvtanár sikeres kiválasztásán is áll vagy bukik. Érdemes tehát olyan nyelviskolát/nyelvtanárt választani, ahol/akinél van lehetőség először egy ingyenes próbaórán is letesztelni, mi várható majd a közös munka során.
Nem mindegy a létszám sem
A nyelvet tanuló csoportok létszáma sem mindegy. A minőségre törekvő nyelvtanárok szakmai tapasztalatai alapján 2-4 fős csoport épp ideális a tanuláshoz. Nagyobb "tömegben" viszont mindig a szerepelni vágyók ragadják magukhoz a szót, míg a halkabb karakterek óhatatlanul is kivonják magukat az idegennyelvű kommunikáció alól. Így utóbbiak csak a vesztesei lehetnek a zsúfolt csoportlétszámnak, mert nem tud megfelelően fejlődni a beszédkészségük.
Kitűzött célok nélkül a nyelvtanulás sem működik! Ugyanakkor tapasztalat, hogy a kötelezően teljesítendő célkitűzések - pl. nyelvtanulás a karrierépítés, az előléptetés, a külföldi munka reményében - önmagukban még kevés motiváló erőt jelentenek tanuláskor, hiszen a fentiek amolyan "szükséges rosszak" az életben. Érdemes tehát a nyelvtanulás során egyéb, bennünket a magánszférában is komolyabban érdeklő témák felé nyitni. (hobbi, sport, kultúra, stb.) Ez a főcélok elérését is lényegesen könnyebbé teszi majd.
Legyen pontos a célkitűzés
A célok kitűzésekor viszont nagy a kísértés arra, hogy a nyelvtanuló összetévessze a vágyait a tényleges céljaival. A "Nyelvvizsgát szeretnék!" hangzatos mondat önmagában csak vágy. Viszont a "Középfokú nyelvvizsgát szeretnék. Ezért a cél érdekében az elkövetkezendő fél év során heti 2-szer 3 nyelvórát veszek!" állítás már komolyan és konkrétan meghatározott cél.
A nyelvtanulók emellett gyakran részesítik előnyben a legkülönfélébb, autodidakta és ingyenes társalgási lehetőségeket kínáló nyelvklubokat. Az indok pofonegyszerű: a lehetőség többnyire ingyenes, kapcsolatokat lehet közben építeni, ráadásul haladó nyelvtanulóknak szintentartásnak sem rossz időtöltés. Csakhogy a gyakran "ellenőrizetlen" társalgások során annyi helytelen fordulat rögzülhet a nyelvtanulókban, amit később már szinte lehetetlen korrigálni. Javaslat tehát: jó ötlet a nyelvklubok látogatása - de csak a profi nyelvórák látogatása mellett és nem helyettük...
Írjunk új szavakat papírcetlikre
A nyelvtanulók másik gyakori panasza: temérdek a kihívás, a teendő és emellett kevés az idő a nyelvtanulásra, a szótanulásra. Utóbbiban viszont sokat segíthet, ha naponta papírcetlire vésünk 3 új szót. Ezeket a kis post-it eket szinte bárhol - a buszmegállóban vagy akár a hosszúra nyúlt kasszasoron éppúgy memorizálhatjuk, mint 1-1 tömegközlekedési eszközön ücsörögve, útközben. Éves szinten így akár 1000 szóval bővíthetjük a szókincset a választott idegen nyelvből.
Olvassunk, hallgassunk, nézzünk
Szintén gyakori nyelvtanulói tévhit: felesleges szavakat magolni, hiszen a szövegkörnyezet majd segít kitalálni a korábban sosem látott szó értelmét. Ám ez így csak részben igaz. Az idegen nyelvből elsajátított, első 2-3 ezer szóig ennek a feltételezésnek nincs sok valóságalapja. Ugyanakkor az idegennyelvű filmek, könyvek, folyóiratok tényleg sokat segíthetnek a fejlődésben.
Menjünk el anyanyelvi környezetbe is, ha tehetjük
Emellett ha tehetjük, érdemes kifejezetten anyanyelvi környezetben tartott nyelvi kurzusokra is beiratkozni egy-egy nyelvből. Ennek behozhatatlan előnye, hogy a diákok a steril tantermi körülményeket követően, élesben is mindjárt kipróbálhatják a frissen tanultakat. Például kérdéseket tehetnek fel a járókelőknek a célország egyik sétálóutcáján vagy kérdezősködhetnek a boltokban, esetleg alkudozhatnak a helybéli piacon.
Takács Gabriella, 2015. február 4.