Pletykák keringenek munkaadói lojalitástesztekről, amikor egy cég úgy méri fel a dolgozók hűségét, hogy anonim munkaadóként hirdet meg állásokat és nézi, jelentkezik-e valaki munkatársaik közül. A fiktív állásajánlat iránt mutatott érdeklődés akár kirúgással is járhat. A megkérdezett fejvadászok elfogadhatatlannak és etikátlannak tartják az ilyen jellegű lojalitástesztek alkalmazását. Szerintük a munkavállalói hűséget más eszközökkel érdemes mérni."Léteznek a munkavállalói céghűséget szerintünk etikátlan lojalitástesztekkel mérő vállalatok. Ám ezt konkrétan nehéz bizonyítani. Sokszor csak sejtéseink vannak"- összegezte tapasztalatait Katona Izabella, a Human Matrix Személyzeti Tanácsadó Kft. ügyvezetője, aki egyébként sosem vállalna ilyen megbízást.

Dolgozói hűségteszt fiktív állásajánlattal



Az ügyvezető mindenesetre elárulta: többször találkozott gyanús helyzetekkel. Az általa vezetett személyzeti tanácsadó cég egy alkalommal a dél-nyugat-magyarországi régió olyan területén hirdetett több szabad pozíciót, ahol az amúgy sem alacsony munkanélküliségi ráta mellett további elbocsátásokra számíthatott a lakosság.



Az állásokra ennek ellenére sokáig senki sem jelentkezett. "Rendkívül furcsa volt , miért nem érkeznek pályázatok az állásajánlatokra. Később az egyik fiatal pályázó bevallotta: többen a közelben lévő, leépítésekre készülő multi akcióját sejtik az álláshirdetések hátterében. A környéken régóta az a hír járta: a cég figyeli, ki jelentkezik az állásokra, hogy alkalomadtán tőlük váljanak meg először. A gyanú megalapozottnak tűnt. Ám az állítás nem nyert bizonyítást."


Komoly cég nem alkalmaz ilyen hűségtesztet


Fazekas Zsolt fejvadász, a Hill International ügyvezető igazgatója elvétve találkozott a világhálón a lojalitástesztekről és ezek kárvallottjairól szóló történetekkel. Azt azonban elképzelhetetlennek tartja, hogy szakmai presztízsüket, hírnevüket fontosnak tartó fejvadász cégek elvállalnának hasonló megbízásokat. Fazekas Zsolt inkább kisebb vállalkozásokat, magánakciókat sejt a lojalitástesztek hátterében. A fejvadász elmondása alapján több száz céggel álltak már munkakapcsolatban. Ennek ellenére egyikük sem fordult hozzájuk azzal a kéréssel: fiktív állásajánlatokkal teszteljék le munkavállalóik lojalitását, céghűségét.


A céghűség a munkavállalók támogatásával fejleszthető



Katona Izabella úgy látja: a munkavállalói lojalitás mérésére a legalkalmasabb eszköz a gyakori elégedettségmérés, a folyamatos visszajelzés és kommunikáció, az előrelépési lehetőségek-változatosabb és újabb feladatkörök, cégen belüli külföldi munkavállalás-felkínálása. "A jó szakemberek, kulcsemberek megtartása, pályájuk figyelemmel kísérése fontos stratégiai szempont a cégek életében."


Az alkalmazott elégedetlensége sokszor jelzésértékű


Somogyi Katalin, a Jobsgarden Kft tanácsadója úgy véli: a lojalitásteszt alkalmatlan a munkavállalók lojalitásának, céghűségének mérésére. Véleménye szerint az alkalmazottak közérzetére kíváncsi munkáltató számára ideális megoldást jelent, ha inkább szervezetfejlesztő, vagy tréner-tanácsadó cégekkel együttműködve kutatja a dolgozók elégedettségének, elégedetlenségének okait.


A teszt nem mutat reális képet az alkalmazottról



A tanácsadó szerint a lojalitásteszt nem ad reális képet az alkalmazottak céghűségéről. "Aligha akad olyan munkavállaló, aki egy kedvezőbb fizetési ajánlat hallatán ne mérlegelné a munkahely változtatás lehetőségét. Az alkalmazottak elégedetlenkedése, az állásváltoztatás szándéka inkább a munkáltató számára jelzésértékű: ilyenkor érdemes elgondolkoznia, min kellene változtatni" - tette hozzá.

 

« Összes hírünk