"Eladót keresünk zokni, harisnya kis- és nagykereskedésünkbe! Modell alkat és angol nyelvtudás előny! A munkavégzés miniszoknyában történik, a cég harisnyájában." Ezt a hirdetést az interneten barangolva találtuk. Nem egyedi eset, a kereskedelemben és a vendéglátóiparban számtalan álláshirdetés hívószavai a "csinos", a "modell alkat", a "dekoratív", egyszóval a szépségre való hivatkozás. Egy ausztrál kutatás szerint azonban a túl szép eladó jelenléte rossz hatással van a 18-26 év közötti női vásárlók kedvére. A fiatal nőket frusztrálja egy náluk jobb megjelenésű értékesítő.

Csinos eladó: mikor hátrány?

Frusztrálhat a modell alkatú eladónő


Gyanítjuk, a külsőségekre az indokoltnál nagyobb hangsúlyt fektető cégek nem olvasták a témában közelmúltban publikált ausztrál doktori disszertációt. A készítő meghökkentő következtetésre jutott. A szépség nem mindig képes felpörgetni az eladási mutatókat. Sőt, a kutatás szerint a 18-26 éves női vásárlók körében kifejezetten hátrányos, amikor egy náluk szebb hölgy igyekszik nekik eladni valamilyen terméket. Legalábbis az ausztrál kutató hölgy erre az eredményre jutott, amikor "szép" és kevésbé vonzó eladókkal tesztelte a 26 év alatti hölgyek vásárlási szándékát.


"Nem meglepő a kutatás végkicsengése. Nem is véletlen, hogy épp a 18-26 évesek körében született az eredmény. A korosztályhoz tartozó nők - már csak fiatalságukból adódóan is, nem ritkán még bizonytalanok, hadilábon állnak az önismerettel. Ehhez jönnek még a fogyasztói kultúra velejárói. A gyártók, a ruhaipar, a szépségipar, a média - hatványozottan koncentrál rájuk és bombázza őket a legújabb trendekkel. A csapból is az folyik, hogyan legyenek minden tekintetben tökéletes nők. A mai kultúra - gyakran aggasztóan háttérbe szorítva a felszín alatt rejtőző értékeket, a szaktudáshoz, a karrierépítéséhez nélkülözhetetlen tulajdonságokat - lépten-nyomon azt közvetíti, hogy a szép ember biztosan sikeres is. Így nem csoda, hogy egy bizonytalanabb fiatal nőnek egy tökéletes külsejű eladónő jelenléte, puszta látványa olaj a tűzre " - magyarázza Pálfay Erzsébet, a Karrier Műhely Tanácsadó Iroda vezetője.


Jó megjelenésű és kedves eladónő a nyerő


A marketinges végzettséggel is rendelkező tanácsadó hozzátette, érdemes alkalmanként, észrevétlenül megfigyelni a nagy plázák ruhaüzleteiben, hogyan és milyen szempontok alapján válogatnak a fiatal nők a ruhák között. Megfigyelése szerint az önértékelési problémákkal küzdő fiatal nők általában nem tudnak felszabadultan nézelődni és próbadarabokat választani maguknak. Viszont óhatatlanul összehasonlítják magukat a tőlük pár lépésre álló fiatal nőkkel, miközben aprólékosan elemzik magukat. Valószínűleg azon morfondíroznak, vajon jól áll-e majd nekik a kiszemelt darab és mit fog szólni hozzájuk az eladónő, aki pont úgy néz ki, mintha egy divatlap legfrissebb számából lépett volna elő.


Ezért gyakran előnyösebb megoldás lehet az eladónők kiválasztásánál arra koncentrálni, hogy egy bizalomkeltő, empatikus, a vevő igényeivel együtt érezni és a fejével gondolkodni képes, "átlagos" embert vegyenek fel a munkára. Akkor is, ha esetleg nem modell paraméterekkel rendelkezik. Vele jobban tudnak azonosulni a vevők és nagyobb kedvük lesz vásárolni is. A szépség fogalma amúgy is nehezen meghatározható. "A szépség az ápoltság, a belső és külső harmónia, a stabil önértékelés és pozitív kisugárzásunk vegyes elegyéből áll főként. Ehhez persze az is hozzátartozik, hogy ismerve testünk adottságait, előnyös ruhadarabokat válogassunk össze, fellépésünkkel határozott és magabiztos benyomást keltsünk, leegyszerűsítve, merjünk emelt fővel járni az utcán"- magyarázza.


Szép eladótól jobban elfogadjuk a tanácsot


Részben osztja a fentieket Petró Katalin, divat- és életvezetési tanácsadó is. Bár véleménye szerint a szépség valóban lehet kétélű fegyver is, egyáltalán nem jelent problémát a pult mögött a makulátlan külsejű eladó. Igaz, az önbizalom dolgában rosszabbul állók esetleg kicsit kényelmetlenebbül érzik magukat, de a többi vásárlóra kifejezetten jó hatással is lehet mindez. "Az eladónőnek egy időben több különböző dolgot is képviselnie kell: egyrészt a céget, akinek a termékeit árusítja, aztán a hozzá segítségért forduló vásárlót. És természetesen nem mindegy, hogy ő maga milyen megjelenéssel teszi mindezt. Egy igényesebb vásárló igenis örömmel fogadja, ha egy jó megjelenésű, külső-belső harmóniát sugárzó, stílusos nőtől vehet meg ruhadarabokat, táskát, rúzst, kozmetikumokat. Ilyenkor bizony átfut rajta, hogy jó megjelenésű, jó ízlésű - tehát biztosan nekem is fog tudni segíteni abban, hogy a lehető legjobban döntsek és a leginkább hozzám illő holmikat vásároljam." Petró Katalin azért hozzátette, itt sem árt némi mértéktartás: a vásárlók szinte biztosan rosszul fogadják, ha az eladónő külseje már "túl sok". Például roskadozik az ékszerek súlya alatt, parfümfelhőben úszik és az arcát méter vastagságú vakolat fedi.


A stílustanácsadó szerint a fenti ismérvek az üzleti életben is megállják a helyüket. Igaz, itt öltözködés terén valamivel szűkre szabottabb a játéktér a kötelező kosztümnek köszönhetően pusztán a megjelenés nem is elegendő a sikerhez.


Takács Gabriella, 2009. szeptember 15.

 

« Összes hírünk