A Jól Lét Alapítvány közelmúltban készített, nem reprezentatív felmérése szerint a cégek a szlogenek szintjén családbarátak, a témát kicsit megpiszkálva viszont már ugyanez csak 10 százalékról mondható el. Az alapítvány szerdai konferenciáján kiderült, az IBM HR-menedzsere háromgyermekes édesanya, a Budapest Bank menedzsereinek harmada nő, a dán Grunfos pedig a férfiak körében népszerűsítette az otthoni házimunkába besegítést.

”Az általunk megkérdezett közel 40 cég 75 százaléka feltétlenül családbarátként és esélyegyenlőség - pártiként jellemzi magát és munkahelyi gyakorlatát a mindennapokban. A téma alaposabb körüljárásakor azonban - a család-magánélet egyensúlyára, a részmunkaidőre, a munkakörmegosztásra, a távmunkára - vonatkozó kérdések megválaszolásakor ez az arány azonnal 10-12 százalék körülire zuhant vissza”- jellemzi érzékletesen a helyzetet Major Lívia, az alapítvány képzési vezetője. A kialakult helyzet oka nem feltétlenül a cégek együttműködési készségének hiánya – sokkal inkább a probléma kezelésére létrehozott rendszerek hiányossága és kidolgozatlansága miatt akad el a munkáltató-munkavállaló kommunikációja.


Vannak munkaadók, amelyek segítik a munka-magánélet egyensúly megteremtését. Az IBM például nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a kisgyermekes és az épp szülési szabadságon lévő édesanyák speciális körülményeikhez képest bent tudjanak maradni a ”vállalat vérkeringésében.”


Háromgyermekes anyuka a HR-menedzser


”A cégnél negyed,- és félévente tartott mentorprogramokkal igyekszünk segíteni a még otthon lévő, kisgyermekes édesanyák információhoz juttatását. Emellett rendszeresen kapnak eligazítást arról is, mi a helyzet a cégnél, hogy milyen változások, átalakítások várhatóak a jövőben”- magyarázza Novákné Baba Andrea, a cég HR-menedzsere, aki maga is 3 gyermekes édesanya. A vállalat mindemellett a nők szülés előtti/szülés utáni karrierépítéséhez is támogatást nyújt - a szülés előtti időszakban, illetve utána 1 évvel lehetőség van arra, hogy a külön e célból kapott laptopról, otthonról, távmunkában is dolgozhassanak. Az IBM szolgáltató központja emellett évek óta támogatja a rugalmas munkaidőt, a távmunkát – a cég a gyermekek napközbeni elhelyezésének kihívásait látva, jelenleg is több óvodával tárgyal a kérdésben.


A banknál a vezetők harmada nő


A Budapest Bank vezetősége ugyancsak régóta dolgozik a hasonló problémák megoldásán. A cégnél lassan 10 éve létezik a kisgyermekeseket támogató esélyegyenlőségi program. ”A vállalat 2800 főt foglalkoztat. Közülük általában 200-300 fő kismama, a már szülés előtt állókat is beleszámítva. Nálunk a vezetők 30 százaléka is nő - így aztán egyáltalán nem is volt nehéz megértetni a cég felső vezetésével a probléma fontosságát ”- magyarázza Révai Krisztina, a vállalat senior HR-menedzsere. A Budapest Banknál például napi gyakorlat a munkakörök megosztása, a job sharing. Ennek során a két kisgyermekes édesanya 2 félállásban, megosztva láthatja el az adott munkakört - emellett a pénzintézet is nagy hangsúlyt fektet a távmunkára, a 4-6 órás részmunkaidőre. A cég támogatja ezeket az atipikus munkavállalási formákat - a banknál így jelenleg a munkavállalók 20 százaléka a fentiek valamelyikében.


Rosszul viselték a férfiak az apanapot a Grundfosnál


A női karrierépítés gátjai a gyermekelhelyezés mellett továbbra is a hagyományos, konzervatív családmodell körül kialakult, gyakori félreértések - amelyek a házimunka minden mozzanatát kizárólag a napi 8-12 órában dolgozó és gyermekeket nevelő nőkre hárítanák. Skandináv tulajdonosi hátterének köszönhetően hazánkban először a Grundfos Zrt. próbált hadat üzenni ennek a tradíciónak. ”A dán kultúra nagyon lelkesen támogatja a család és a háztartás körüli munkák arányos megosztását a nők és a férfiak között - így aztán a cég dán vezetői is. Nemrégiben épp ezzel a céllal rendeztük meg a cégnél az ”Apa is csak egy van” napot - ahol programszerűen tettük fel a férfiaknak a kérdést, hogy vajon segítenek-e eleget a nőknek az otthoni munkákban és próbáltuk is erre ösztönözni őket. A program elsőre azonban inkább felháborodást, mintsem együttműködést szült - több férfi kolléga úgy élte meg a helyzetet, hogy a ”cég azt is meg akarja szabni, hogy otthon mosogassak-e vagy sem”- utalt a helyzet visszásságára Urbán Katalin, a cég CSR és kommunikációs vezetője.


Takács Gabriella, 2012. május 24.


Kövesse híreinket, állásainkat facebook-oldalunkon.

 

« Összes hírünk