Már elkezdődött az év végi céges partiszezon, amely a jövő héten éri el csúcspontját. A cégvezetés ilyenkor jelezheti, fontosak számára a dolgozók, erős a vállalat és nőhet a csapaton belüli összetartás. Az esemény tétje ugyanis, milyen hangulatban mennek karácsonyi szünetre a dolgozók: az álláskeresés vagy a cégért való dolgozás szándékával. A party service cégek szövetsége szerint 2008 óta felére csökkent a piac, a vállalatok személyenként 8-10 ezer forintnál többet nem engedhetnek meg maguknak. Vannak, akik egyáltalán nem ülnek össze, máshol szerényebb lesz a kulissza. Körkép a vállalati rendezvények piacáról.
Lemond a partiról a Coca-Cola
A Coca-Colánál idén költségtakarékossági okokból nem lesz a cég által finanszírozott karácsonyi vacsora – kaptuk az Pogány Éda kommunikációs vezetőtől. A vállalatnál a munkatársak így főként a korábbi hagyomány fenntartása érdekében, önkéntes alapon, több osztályon, több csapatban tartanak majd saját szervezésben, saját finanszírozású, kisebb karácsonyi összejöveteleket - amelyeken a részvétel önkéntes és a programokat is a résztvevők állítják össze.
Az üdítőital-óriás ezzel koránt sincs egyedül. ”A gazdasági nehézségek jelentkezésekor a legtöbb cég a reprezentációs költségekből - így például az év végére tervezett céges összejövetelek büdzséjéből - kénytelen tetemes összegeket lefaragni. Így aztán kevesebb összegből, kisebb rendezvények megtartására törekednek, természetesen kevésbé látványos külsőségek mellett, egyszerűbb helyszíneken - míg mások egész egyszerűen lemondanak az év végi partyról”- adott némi betekintést a helyzetbe Kőrössy Zoltán, a Magyar Party Service Szövetség elnöke.
Személyenként 10 ezer forint a limit
A szakember tapasztalatai szerint látványos a visszafogottság a bankszektorban. Aki ünnepel, az is többnyire szerényebb körítéssel. Drágább fogásokat - például libamájat – már csak annak jelzésértéke és pszichológiai hatása miatt sem nagyon rendelnek és a dekorációt is igyekeznek minél visszafogottabban megoldani. Utóbbi a rendezvényvilágnak több millió forint bevételkiesést jelent. ”A cégek jelenleg személyenként legfeljebb 8-10 ezer forintos kiadást engedhetnek meg maguknak”- magyarázza Kőrössy, aki arról is beszámolt, hogy a gazdasági válság kezdete óta csaknem felére csökkent itthon a partykat szolgáltató rendezvénypiac.
Vastag Csabával buliznak a „mekisek”
Vannak azért olyan cégek is, akik nem mondanak le a munkavállalók megvendégeléséről. A McDonald’s idén is ünnepel, minden munkatárs - közel 1200 fő - részvételével. Az éttermi partyra a Morrison’s Ligetben kerül majd sor, ahol a két diszkóteremben Julia Carpenter mellett Vastag Csaba is sztárvendég lesz. A cég emellett karácsonyi süteménycsomaggal kedveskedik az éttermi munkatársaknak.
Jelképes ajándékok – kollégáktól kollégáknak
Nem tettek le a céges partikról a Factory Creative Studio kreatívügynökségnél sem. ”Idén is hagyományosan december közepén, egy szegedi étterem borozójában ünnepel majd a cég 70 fős csapata, vacsorával, majd zenével, tánccal és egy olyan meglepetésprogrammal, amely egyelőre még szigorúan titkos”- avat be a részletekbe Nyemcsók Éva PR-es. Karácsonykor a cégnél a kollégák is megajándékozzák egymást. Igaz jelképes, legfeljebb 1000 forintos értékben, de van olyan kolléga, aki valamilyen saját kezűleg gyártott aprósággal lepi meg a többieket. Mindemellett a csapat is mindig meglepi valamivel az ügyvezetőt. Tavaly például egy diszkógömböt kapott, amely régi vágya volt és így most is az iroda dísze.
Továbbra is hisz az év végi céges partik csapatépítő erejében a tréningekre szakosodott Emtrek Kft. is - így erre a tételre a gazdaságilag szűkösebb időszakban is örömmel áldoz a cég. “Évek óta hagyomány a cégnél az év végi vacsora. Ilyenkor rendszerint egy luxusétterembe invitáljuk a dolgozókat, ahol a cég kontójára megrendelhetnek olyan fogásokat, ételeket, italokat, amelyre a hétköznapokban nemigen lenne módjuk költeni”- mondta el Árpádi László cégvezető.
Tippek céges év végi partira:
- A céges parti nem magánbuli. Még akkor sem, ha a cégvezetés azt kommunikálja, hogy most mindenki elengedheti magát. Fogjuk fel inkább félhivatalos eseménynek, amely a vidámságról szól.
- Ha nem vagyunk biztosak az elvárt öltözetben, inkább kérdezzünk rá (ezt a vezetés dolga lenne közölni)
- Nyugodtan menjünk oda olyan vezetőkhöz/kollégákhoz, akikkel korábban keveset beszéltünk. Az ilyen esemény a cégen belüli kapcsolatépítésre is remek esély, főleg egy nagyvállalat esetén. Ilyenkor minden vezető nyitottabb, könnyebben megközelíthető.
- Óvatosan az alkohollal. Csak annyit igyunk, amennyi biztosan nem árt meg. A kontrollt vesztett dolgozó nagyon kellemetlen helyzetekbe sodorhatja magát. (Ha már megtörtént a baj, másnap kör-emailben vagy az érintettől érdemes elnézést kérni...)
- Vigyázat a flörtöléssel. Ne most kezdjünk el kollégáinkkal flörtölni, főleg ne a felettessel. Gondoljuk át azt is, mennyit osztunk meg magánéletünkből a kollégákkal. A túlzott kitárulkozás veszélyes lehet.
- Nagyot hibázunk, ha ilyenkor próbálunk meg a vezetőből fizetésemelést kicsikarni. Ez nem az a pillanat.
Takács Gabriella, 2011. december 16.