Az év vége jó lehetőség, hogy a vállalatok meglepjék ügyfeleiket illetve apró kedvességgel, jelezzék nekik, hogy fontosak számukra. Ám ebben is lehet hibázni. Tippek a céges ajándékozáshoz Görög Ibolya protokoll szakértőtől.

Céges ajándékozás év végén - mit illik és mit nem?

Görög Ibolya tapasztalata szerint egyre kevésbé ragaszkodnak a cégek az ajándékozás korábban megszokott menetrendjéhez: így egyre több cég váltja ki az ajándékozást a jótékonykodás gesztusával, például bizonyos összegek karitatív célú felajánlásával egy-egy alapítvány részére.


Jótékonykodás: azért legyen üdvözlőlapos értesítés. Ám ilyenkor is illik karácsonyi üdvözlőlapot küldeni a partnereknek - méghozzá a jókívánságok mellett említést téve a kedvezményezett alapítványról és a számukra felajánlott összegek nagyságrendjéről. Az ajándékozás hagyományosabb formáihoz ragaszkodóknak viszont nem árt szem előtt tartaniuk néhány praktikus tudnivalót, ha nem szeretnék, hogy a céges jókívánságokból arculatépítés helyett csúfos felsülés legyen.


Küldjük futárral. Soha ne magunk vigyük ki a címzetthez az ajándékot. Inkább küldjünk futárt! Ez sokkal elegánsabb, mint kínos kéztördelések közepette telefonáltatni már az irodában a címzettnek, vagy megtudni, hogy épp házon kívül tartózkodik és nincs is módja személyesen átvenni a küldeményünket.


December 31-ig érkezzen meg. Az év lezárása alkalmából küldött ajándékoknak legkésőbb december 31-ig meg kell érkeznie a címzettjéhez! Az ennél későbbre tolódó időpont ugyanakkor rendkívül kínos, hiszen óhatatlanul is azt az érzetet keltheti a megajándékozottban, hogy az utolsó pillanatban, ”ha nincs ló, jó a szamár is” alapon került fel az ajándéklistára - mások helyett.


Céges logót csak diszkréten. Gyakori buktató az ajándékozásnál az ajándékot átnyújtó cég logója - kiváltképp, ha az ajándékba adott pénztárcát/irattartót/határidőnaplót/naptárat stb. aránytalanul nagy kivitelben, szemmel jól látható helyeken díszíti. Egyrészt természetes, ha egy cég az emblémájával szeretné bevésni a nevét a megajándékozott emlékezetébe - mint ahogy az is, hogy egyetlen kívülálló sem szeretné más cégek logóit látványosan viselni. Épp ezért tanácsos az ajándékokat csak diszkréten - például az ajándékba adott határidőnapló belső oldalán, dombornyomással - ellátni céglogóval, ha nem akarjuk, hogy küldeményünk automatikusan a fiók (rosszabb esetben a szemeteskuka) mélyén landoljon.


Kapjon az asszisztens is valamit. Ahogy nincs vezető asszisztens/titkárnő nélkül, úgy a vezető asszisztense sincs ajándék nélkül - ha a vezető kap ajándékot, akkor az asszisztense is kapjon! Egy elegáns ikebana vagy finom desszert például ideális ajándék lehet számára. A parfümök, illatszerek - és minden olyan tárgy, amelyek túlságosan személyes jellegűek - viszont szigorúan tilosak!
Bort fadobozban. Céges partnernek palackozott bort mindig elegáns fadobozban adjunk! (A papírtasakot inkább a baráti társaságnak tartogassuk.)


Legyünk óvatosak a vallási jelképekkel. Ajándékozáskor mindig fokozottan ügyeljünk a megajándékozottak vallási és kulturális hátterére! Szigorúan tilos például araboknak alkoholt, továbbá araboknak, zsidóknak és indiaiaknak állatokat ábrázoló motívumokkal díszített tárgyakat adni. Musulimok esetében szigorúan tilos a képeslapokon, üdvözlőkártyákon (is) minden, a keresztény kultúrkörhöz tartozó motívum. Kínaiaknál az órás motívumok kerülendőek - náluk ez a halál időpontjával áll összefüggésben.


Megköszönni igen, viszonozni nem feltétlenül. Előfordulhat az is, hogy valaki váratlanul kap ajándékot - ilyenkor a kapott ajándékot mindig meg kell köszönni, de a protokoll szerint nem kell viszonozni. Ám tanácsos az ajándékozót már jó előre felvenni a jövő évi ajándékozási listákra.


2013. december 13.

 

« Összes hírünk