A dolgozók meetingelni mennek, hogy megtudják a sales targeteket, majd a pool car-ral tárgyalni. Az újonnan érkezetteknek akár hetekbe is telhet, mire kihámozzák, mit is akarnak közölni a kollégák. Presztízs, sznobizmus vagy támadás a magyar nyelv ellen? A multis világ gyakori szavainak jártunk utána

Angol az irodában: gyakori szavak

Meeting


A céges mindennapokban a leggyakrabban használt idegen szó a meeting. Míg 10 éve azt mondták, megbeszélésre megyünk, addigra ma már teljesen elfogadott, ha meetingre hívnak minket. A szó eredetileg találkozást, gyűlést, összejövetelt, értekezletet jelent. Értelemszerűen itthon értekezletet értünk rajta. A meetingen a cég belső ügyeit beszélik meg a résztvevők. Nem összetévesztendő a tárgyalással. Egy projekt indításakor használják még a kick-off meeting kifejezést, egy-egy mérföldkő után a milestone meeting dukál, lezáráskor pedig a closure meeting "dívik".


Conference call (röviden conf call)


Szintén a multiknál divatos kifejezés a conference call, ami szó szerint fordításban magyarul annyit tesz: konferenciahívás. De mit is jelent pontosan? Ez egy olyan telefonhívás, amelynek több szereplője van. Több fajtáját különböztetjük meg: van olyan, amelybe bekapcsolódhat a hívó fél is. Meghallgathatja a többieket és ha mondanivalója van, akkor közbeszól. Van olyan is, amikor csak hallgathatja az elhangzottakat. Általában akkor alkalmazzák, amikor globális vagy lokális problémákat, információkat osztanak meg egymással a különböző országokban dolgozó kollégák.


Consumer list


Az ügyfelekkel kapcsolatban lévő cégeknél gyakran hallani a consumer list kifejezést. Ez egy lista, amelyen az adott vállalat termékeinek, szolgáltatásainak vevői szerepelnek. Helyet kapnak benne a legfontosabb információk a vásárlókról: telefonszám, email-cím, és gyakran feltüntetik azt is, hogy mikor vásárolt utoljára, illetve milyen mennyiségben a cég vagy a személy.


Sales target


Az értékesítést folytató vállalatoknál legalább hetente szóba kerül a sales target. A target magyarul célt jelent, a gyakorlatban viszont általában azt az összeget jelöli, amit az értékesítőknek ki kell termelni az eladások segítségével a hónap vagy a negyedév végéig. Persze a targetet meghatározhatják egyéb egységekben is, célként kijelölhetik például az eladandó termékek darabszámát.


Cafeteria


Már álláskeresőként jó ismerni ezt a szót, ugyanis a cafeteria az állásinterjúkon és a munkahelyen is elég gyakran használt szó, ami az utóbbi két-három évben épült be a magyar nyelvbe. Magyarországon ugyanis egyre több cég alkalmazza béren kívüli juttatási rendszerként, ugyanis ezt jelenti a szó.


Brainstorming


A brainstorming tulajdonképpen egy kreatív szakmai beszélgetés. A brainstorming során általában néhány fő ül össze, céljuk pedig megoldást találni egy céges problémára. Hogyan tudjuk sikeresebbé tenni a vállalatot? Mit tegyünk a profit növelése érdekében? Milyen új fejlesztéseket vessünk be a jövőben? Hogyan tudjuk növelni az oldal látogatottságát? A brainstormingon ilyen és hasonló kérdéseket tesznek fel a résztvevőknek, akik ezután elkezdenek ötletelni. Egymás után felvázolják elképzelésüket, véleményüket, ötleteiket a témával kapcsolatban.


Indoor training


A csapatépítő tréningek egy fajtája. Az indoor tréningek tantermi körülmények között zajlanak, résztvevők csoportfoglalkozások keretében végeznek el életszerű szituációs helyzeteket. Ezek a helyzetek a szervezet megoldandó konfliktusait képezik le. A tréning témája lehet például a szervezetek közötti kommunikáció és annak javítása, az együttműködés erősítése vagy az új tagok beillesztése a csapatba.


Outdoor training


A csapatépítő tréningek egy másik fajtája, amely során a résztvevők a szabadban végeznek különböző feladatokat. Ez lehet barlangtúra, rafting, sziklamászás, kötélcsúszás, paint ball, de lehet egy egyszerű együtt biciklizés is. Alkalmazásával erősödik munkatársak közötti összetartás, és a csapatszellem: a program során ugyanis folyamatosan segíteni kell a társaknak, a nehezebb helyzeteket együtt kell megoldani.


Pool car


Jelentése: céges autó. Napjainkban már szinte nincs olyan vállalat, aki ne biztosítana vállalati autót munkatársai számára. Sokan viszont nem engedhetnek meg maguknak, pontosabban kollégáiknak 10-15 gépjárművet. Vesznek két autót, pool carokat, vagyis a kulcsos autótat. Ezeket előre bejelentve bizonyos feltételek mellett vihetnek el a munkatársak, akiknek az üzleti út után általában kötelező visszaadniuk a kulcsot az ügyvezetőnek.


Task és task manager


A task az irodai szlengben feladatot jelent, a task manager pedig a Windows operációs rendszerekben a rendszer aktuális állapotára vonatkozó információkat megjelenítő sedégprogram. Segítségével megnézhetjük az éppen futó programokat, a hálózat kihasználtságát.


FYI


Az e-mailezésben gyakran látható rövidítés. Angolul: For Your Information. Általában azokat a körleveleket szokták így kezdeni, amelyek a céggel kapcsolatos külső vagy belső információkat tartalmaznak.


Work-life balance


Egyre divatosabb kifejezés, jelentése: munka-magánélet egyensúlya. Napjainkban az emberek egyre több időt töltenek munkahelyükön, és egyre kevesebbet foglalkoznak magukkal. Nem ritka, hogy még este 10-kor is bent ülnek az irodában. A munka és a magánélet összhangba hozása nagyrészt a vállalatok feladata lenne. A cégeknek gondoskodnia kéne arról, hogy a családosok elég időt tudjanak gyermekeikkel tölteni, a fiataloknak pedig legyen elég ideje a kikapcsolódásra.


Staff


Személyzet, stáb. Staff alatt a vállalatnál munkát vállaló szellemi dolgozókat értik. Ebbe általában mindenki beletartozik, az informatikustól kezdve az értékesítőkön át az asszisztensekig.


Budget


Ez a szó a vállalat éves költségvetését takarja. A büdzsében határozzák meg, mire mennyit költhet a cég. Benne vannak például a marketing-költségek, a hr-költségek (bér, béren kívüli juttatás) és minden egyéb lehetséges kiadás.


Update


Frissítés. Egy témát aktualizálása információkkal. Használják az irodai nyelvben az update-elni kifejezést is.


Front-office


Multinacionális cégeknél az ügyfelekkel közvetlenül érintkező munkatársakat illetik ezzel a szóval. Ilyen például az értékesítés, az ügyfélszolgálat, a marketing.


Back-office


Az ügyfelekkel közvetlenül nem érintkezőkre vonatkozik a kifejezés. Támogató (support) funkció, amely többek között lehet informatika, HR-menedzsment.


B2B (business-to-business)


Cégek közötti kapcsolatokra, ügyletekre használt kifejezés, főleg rövidítve használják


B2C (business-to-consumer vagy business-to-customer)


A cég és a fogyasztók vagy nem céges ügyfelek közötti kapcsolatokra használják, szintén főként rövidítve.

 

« Összes hírünk