Az angol nyelvű pozíciókat bemutató sorozatunk harmadik részében Lukács Zsolt, a Telkes Tanácsadó Rt. üzletfejlesztésért felelős partnere ad definíciót a következő állásnevekre: financial analyst, general manager, purchasing manager, HR-generalist, executive assistant.
Pénzügyi elemzői pozíció. A vállalati döntéshozóknak szolgáltat a döntésekhez háttér információkat, számításokat. Pénzügy szakon végzettek indulnak a legjobb esélyekkel erre a pozícióra. A piacon a BGF Pénzügyi és Számviteli Karának és a Közgáz pénzügy szakának a diplomája számít előnynek. Ez a munka pénzügyi riportok készítését, táblázatok gyártását foglalja magába, a kontrollinghoz áll közel. Irodai, számítógép előtt végzett munka, nem jár változatossággal, utazással, sem tárgyalásokra járással. Fontos a kutatói, elemzői készség. Pályakezdőként is lehet jelentkezni, nem vezetői állás. A financial analyst havi bére függ a cég nagyságtól, iparágtól, piaci helyzettől.
➜ Financial Analyst állás
Ügyvezető igazgatónak fordítható. Az angol terminológiában a managing director és a CEO is előfordul az első számú vezető megnevezésére. A general manager lehet egy gyár igazgatója, egy kft ügyvezetője vagy akár egy részvénytársaság vezérigazgatója. Keresetet itt nem érdemes becsülni, mert nagyon nagy a szórás.
➜ General Manager állás
Egy cégnél a beszerzéssel foglalkozó középvezető. Beszállítókkal való tárgyalás, azok versenyeztetése, a legjobb ajánlat megszerzése szerepel feladatai között. Ehhez a munkakörhöz vezetői készségek is szükségesek, ugyanis egy beszerzési csapatot is irányíthat. Jelenleg ezt a munkát a felsőoktatásban nem lehet tanulni, de biztos vagyok abban, hogy megjelenik ez az igény a képzési kínálatban. Gazdasági főiskolai vagy egyetemi végzettséget és több éves, a beszerzésben szerzett tapasztalatot szükségesnek vélek a pozíció sikeres betöltéséhez.
➜ Purchasing Manager állás
A vállalat humánerőforrás-osztályának munkatársa. Feladatai közé tartozik a toborzás és kiválasztás, a tréningek szervezése és a juttatási, kompenzációs csomagok kialakítása. Ehhez HR-es főiskolai vagy egyetemi diploma, két-három éves szakmai tapasztalat kell. A HR-szakon végzettek a legtöbb esetben HR-asszisztensként kezdik munkájukat, ezután léphetnek feljebb HR-specialistává, majd HR-generalistává. Ez közép vezetői pozíció, nagy szervezetekben felette a HR-Igazgató, azaz a humánerőforrás-gazdálkodás vezetője dolgozik.
➜ HR Generalist állás
Menedzser-asszistensként is hívják ezt a pozíciót. Az executive assistant egy vállalati felsővezető titkára. Nem szükséges felsőfokú végzettség a pozícióhoz, elegendő az érettségi, viszont a megbízható, színvonalas nyelvtudás, a gördülékeny magyar és (leggyakrabban) angol kommunikáció írásban és szóban fontos elvárás. Szintén feltétel a számítástechnika felhasználói szintű ismerete.
➜ Executive Assistant állás