Divatos terület, ám kimagasló alkotókészséggel sem könnyű bekerülni a reklám világába. A jól sikerült szakmai gyakorlatból azonban könnyen lehet hosszú távú munkakapcsolat. A sablon motivációs levelet és az "tucatönéletrajzot" el kell felejteni: szellemes referenciamunkákkal van esély a sikerre. A kezdő kreatív szakemberek bruttó 200-250 forintos keresettel számolhatnak. Az összeg 3-4 éves szakmai gyakorlattal akár 400-500 ezer forintra is emelkedhet."Megnehezedtek a reklámszakmába jutás lehetőségei. A reklámipar számos területét ugyanis jelenleg a stagnálás jellemzi"-vázolta röviden a szakmai berkekben kialakult helyzetet Piller Sándor, az EURO RSCG reklámügynökség ügyvezető igazgatója. A szakember azt is elárulta: a műfaji sajátosságoknak megfelelően inkább csak szakmán belül cserélődnek az emberek.

Állásvadászat: bejutás a reklámszakemberek világába



A kezdők így egyáltalán nincsenek előnyös helyzetben. Az ügyfelek ugyanis nem veszik jó néven, ha kellő szakmai tapasztalattal nem rendelkező kezdők dolgoznak a megbízásokon. A stresszes életforma, az állandóan szorító határidők tartása és a feszített munkatempó miatt ma már gyakorlatilag nincsen idő pályakezdők betanítására. Az újak így azonnal a mélyvízbe kerülnek: élesben kell kipróbálniuk képességeiket.


Szövegírók: bölcsész előképzettséggel esélyesek



Piller Sándor tapasztalatai alapján a szakma ügyfélszolgálati területein account pozíciókban dolgozók külkereskedelmi vagy közgazdasági főiskolai, egyetemi végzettséggel a birtokukban tevékenykednek. A reklám tartalmi-formai részeiért felelős kreatív szakemberek többsége képzőművészeti főiskola grafikus szakán szerzett diplomával kerül a szakmába. A copywriterek - szövegírók általában íráskészséget igénylő szakterületekről érkeznek, többnyire bölcsész, esetleg tanár végzettséggel. Nem ritka, hogy újságírói háttérből jövők csábulnak el a reklámszövegírás világába.


A spontán cégmegkeresés nem mindig működik



A spontán megkeresések általában nem célravezetők. Az EURO RSCG ügyvezetője úgy tájékoztatott bennünket: évente csaknem 100 spontán megkeresést, önéletrajzot kapnak, ám ebből elenyésző gyakorisággal alakulhat ki munkakapcsolat. A szakmában sokkal gyakoribb az ajánlásos, illetve szakportálok hirdetésein alapuló munkaerő-felvétel.


A pályakezdők helyzete sem reménytelen



"A tapasztalatok azt mutatják: "null" kilométeres" jelentkezőként nem könnyű bejutni a reklámszakmába. Ám a kezdők helyzete nem reménytelen" - vázolta a frissdiplomás kreatívok munkaerő-piaci esélyeit Kirsch Zsuzsa, a McCann Ericson magyarországi irodájának kreatívigazgatója. A szakember szerint a reklám világába vezető út (is) szakmai gyakorlattal van kikövezve.


Nyáron könnyebb jó gyakorlati helyet szerezni



Kirsch Zsuzsa tapasztalatai szerint a nyári szabadságolások időszakában eséllyel juthatnak kifejezetten jó nevű gyakorlati helyhez a szakmai gyakorlatra jelentkező diákok. A gyakorlat alatt nem csupán az egyes reklámügynökségek napi munkájába pillanthatnak be: éles helyzetben a szakmai készség, a rátermettség is hamar megmutatkozik.


Ötletes referenciamunkákkal kell állást keresni



Ám a reklámszakmába vágyóknak azzal is tisztában kell lenniük: a sablonos, kaptafára gyártott motivációs levelek és önéletrajzok a kreatív területeken nem célravezetők. Kirsch Zsuzsa a pályakezdőknek ezért azt javasolja: inkább egyedi, ötletes pályamunkákkal, bemutatkozó anyagokkal próbálkozzanak. Érdemes továbbá fiktív portfóliót készíteniük, amelyekben már ismert termékek, márkák reklámjait gondolják újra. A kezdők itt bemutathatják: ők hogyan készítették volna el az adott reklámot.


Kezdőként 200-250 ezer, 3-4 év gyakorlattal 400-450 ezer



Egy kezdő diplomás, felsőfokú végzettségű, magas szintű angol nyelvtudású fiatal szakember átlagosan bruttó 200-250 ezer forintos havi fizetésre számíthat. 3-4 éves munkatapasztalattal a háta mögött ez az összeg a bruttó 400-450 ezer forintot is elérheti. Piller Sándor azt is hozzátette: a szakmai lehetőségek fénykora inkább a kilencvenes éveket jellemezte intenzíven. A fizetések azóta inkább csökkenő tendenciát mutatnak. A reklámipar ugyanakkor még mindig sokak számára jelent vonzó lehetőséget.


A szakmában a menedzseri attitűd és a pontosság is fontos



Az EURO RSCG ügyvezető igazgatója ugyanakkor azt is elárulta: a szakma account, ügyfélszolgálati területein dolgozóknál elengedhetetlen a stratégia gondolkodásmód, az asszertivitás, a jó ügyfélkezelési képesség és az empátia. Accountként a menedzseri attitűd mellett kiemelten fontos a határidők betartása, a jó stressztűrő készség."


A kreatív szakember alkalmazott művész



A szakma kreatív területein dolgozóknál a képzelőerő mellett a termék szolgálatának készsége is rengeteget számít. Amennyiben a kreatív elismeri, hogy az alkalmazott művészet területén dolgozik: nem válik öncélúvá és képes eleget tenni a szakmai követelményeknek.


Hivatástudat nélkül nem megy



Kirsch Zsuzsa, a McCann Ericson kreatívigazgatója mindenesetre leszögezte: reklámügynökségen kreatív szakemberként dolgozni kemény, szellemileg állandó kihívást jelentő feladat. Ezt pedig hosszú távon kizárólag megszállottként lehet és érdemes végezni.

 

« Összes hírünk