Álláskeresőként figyeljünk az internetes megjelenésre, ugyanis a HR-esek megnézik a jelentkezők oldalát közösségi oldalakon, keresőprogramokban. Ez szűrhető le személyzeti szakemberek, fejvadászok között készített "szondánkból". Így nem árt ügyelni online image-ünkre. Maradt már el állásinterjú az iwiw-re feltöltött ízléstelen fotó miatt...

Állásról dönthet a webes megjelenés

Készülődés egy randevúra


Az állásközvetítők igyekeznek minden lehetőséget megragadni, hogy már a közösségi portálok alapján következtessenek a jelentkezők személyiségére. "Sokat számít, hogy valaki milyen fényképeket tölt fel magáról. Például aki könyvelőnek jelentkezik, annál nem szerencsés, ha egy éjszakai szórakozásból származó szélsőséges, diszkós képet rak fel. Ezen kívül igyekszünk következtetni, hogy mennyire élhet rendezett életet az illető, milyen a családi háttere, stb." Kovács András szerint ezek az eszközök ugyanúgy rendelkezésére állnak az álláskeresőnek is és az interjúra ugyanúgy fel tudnak készülni, akár csak egy randevúra "A jelentkező is megkeresheti a tanácsadót bármelyik ilyen portálon, és nyugodtan felhasználhatja a saját javára az ott talált információkat. Például ha a profil alapján egyértelműen kiderül, hogy a pályázónak és HR-esnek van közös érdeklődési köre, akkor érdemes arrafelé terelnie a témát, így ezzel az adott személy szemében szimpatikusabbá válhat."


A fejvadászok még keményebben ellenőriznek


A fentiektől jócskán eltérnek a klasszikus fejvadászok módszerei. Ők alaposabban utánanéznek egy-egy jelöltnek az interneten, hiszen egy felsővezető kiválasztásakor nagy jelentősége lehet minden információnak. "Minden fejvadász az interneten kutat, ez a leggyorsabb és leghatékonyabb formája a jelöltkeresésnek. Először is rákeresünk a Google-ban az adott személy nevére, a cégre, ahol a dolgozik, de még a munkakörére is. Ha valakinek van saját honlapja, az is nagyon sokat segíthet neki is és nekünk is. A honlapoknál azt a hibát szokták elkövetni, hogy összekeverik karrierjüket a magánéletükkel. Ha egy oldalt valaki a szakmai oldalára szeretne kihegyezni, akkor nem tanácsos feltenni a barátja vagy barátnője fényképét a kutyával, mert az komolytalanná teszi az egészet" - magyarázza egy nagy fejvadász cég - kérte nevét ne írjuk le - kutatásvezetője. A keresőprogramon kívül a fejvadászok eszköztárából sem hiányozhatnak a különböző közösségi portálok. "A Facebook a mi szakmánkban nem annyira használható, a Twitter már annál inkább. Ott az emberek a gondolataikat teszik közzé, amire mi tematikusan rá tudunk keresni. Ha valaki ügyes, akkor könnyen felhívhatja magára a fejvadászok figyelmét azzal, hogy tudatosan irkálja ki az üzeneteit."


Azonban még a profi fejvadászok sem csak a nemzetközi portálokon keresgélnek. "Nem túl elegáns megoldás, de igenis használjuk az iwiwet is, megnézzük az illető elérhetőségét, megnézzük a profilját, de már olyan is volt, hogy ott írtunk neki üzenetet. A felsővezetőket kutató szakember elmondása szerint a fejvadászoknál is döntő lehet az online profilokra feltöltött képek minősége. "Egy felsővezető-jelöltnél rendkívül fontosak az emberi vonások is. Esett már ki valaki azért a számításból, mert az egyik képén nem túl szimpatikus módon egy luxuskocsiból félmeztelenül könyökölt ki vastag ökörlánccal a nyakában" - folytatja a fejvadász.


Néhány tipp


Mit tanácsolnak a szakemberek az online image javítására, hogy jó színben tűnjünk fel álláskeresőként.


1. Előnyös megjelenés közösségi portálokon


Ha fent vagyunk egy vagy több közösségi portálon (például iwiw.hu), és állást keresünk, ügyeljünk a szalonképes megjelenésre. A legtöbb elsődlegesen ezek az oldalak nem az üzleti kapcsolattartás terepei, ezért a megjelenésnek sem kell üzletszerűnek lennie. Érdemes azonban a jó ízlés határain belül maradni. A LinkedIn nevű nemzetközi közösségi portált kifejezetten üzleti közösségépítésre találták ki. Egyelőre főleg az USA-ban és nyugaton ismert az oldal, de már itthon is használják. "A vezetők 30-40 százaléka megtalálható a portálon. Nem csak álláskeresésre kiváló az oldal, hanem az üzleti kapcsolatok kialakítására is tökéletesen alkalmas" - fűzte hozzá egy fejvadász, aki maga is használja a LinkedIn portált, amikor jelöltek után kutat.


2. Keresésoptimalizálás


Többféle módszer létezik arra, hogy a Google keresője is nekünk kedvezzen, amikor fejvadászok új szakember után kutatnak. Az egyik ilyen egy jól szerkesztett és gyakran frissülő saját weboldal vagy blogoldal. "Saját honlapunkat érdemes telerakni azokkal a szavakkal, amelyekre szeretnénk, ha megtalálnának bennünket" - kaptuk a tanácsot egy webes szakértőtől. Hatékony, de nem ingyenes megoldásnak tűnik a fizetett Google hirdetés. Ezzel 10-20 ezer forintból már nagy látogatottságot lehet elérni.
Ha pedig azt szeretnénk, hogy egy nem kedvező információt ne találjanak meg a fejvadászok, érdemes minél több hírt generálni magunkról - például blogbejegyzést tenni, hogy a nem kívánt link minél hátrébb csússzon a keresőben...
Ha nagy látogatottságú internetes fórumokon saját névvel szólunk hozzá egy-egy szakmai témához, az is az első találatok között szerepel.


3. Video CV - ez lesz a jövő?


Nálunk még kevésbé ismert, nyugaton azonban már terjedő módszer a video CV. Ez annyit jelent, hogy az álláskereső beáll egy kamera elé és egy érdekes bemutatkozó anyagot készít. A fejvadász szerint csak idő kérdése, hogy Magyarországon is térhódítást nyerjen ez az eszköz. Picit még messze áll a magyar mentalitástól, de ez a jövő. Nyugaton már nagyon divatos, sőt léteznek külön erre specializált cégek és emberek, akik profin készítik el a megrendelő video CV-jét.


Dorofejev Tamara, 2009. június 25.

 

« Összes hírünk