Sokan keresnek új állást januárban, ez azonban az év elején elég nehéz, hiszen a vállalatok lassan ébrednek, így jó esetben is két-három hónap kell a munkakezdéshez. Ennek ellenére érdemes körülnézni, hiszen az ajánlatok száma akár 80 százalékkal is nőhet az év első két hónapjában.Megnő az álláskeresők száma az év elején, amiben minden bizonnyal szerepet játszanak az újévi fogadalmak, valamint a két ünnep közötti időszak, amikor sokan nem dolgoznak és nyugodtan átgondolhatják terveiket, elkészíthetik önéletrajzukat, és különböző médiákban állást kereshetnek - mondta Fazekas Zsolt, a Hill International fejvadász cég ügyvezető igazgatója. A szakember a céges megbízásokban nem tapasztal felfutást az év első heteiben, a tavalyról áthúzódó keresések azonban folytatódnak.

Álláskeresés év elején Lassú kezdet után gyors felfutás
A vállalatok visszafogottságát erősíti meg Deák Andrea, a Neumann International ügyvezető igazgatója is: mivel náluk is január 15-e után indul el az élet. Ennek az a magyarázata, hogy a vállalatok többségénél év elejére már elfogadták ugyan az éves költségvetést, ám a személyzeti osztály részesedéséről januárra, esetleg februárra állapodnak meg, és ekkor indítják el a megbízásokat. Kifejezetten január elején akkor kezdik a cégek a munkaerő-felvételt, ha közvetlenül az ünnepek előtt mondott fel egy munkatárs.



Ha kicsit nagyobb időintervallumot veszünk alapul, akkor érzékelhető az év eleji felfutás. "Az elmúlt öt év évkezdeteit elemezve megfigyelhető, hogy a megjelenő álláshirdetések száma az év első két hónapjában 42-80 százalékkal nő a decemberi állásajánlatok számához képest" - jegyzi meg Buda Szabolcs, a jobpilot.hu állásportál ügyvezetője.


Pénzügyben és értékesítésben felfutás, az építőipar stagnál



Vannak olyan álláskeresők, akik nem várják meg az év első munkanapjait, hanem már a két ünnep között vagy újévkor beadják jelentkezésüket. Balázsy Krisztina, a Grafton Recruitment munkaerőtoborzó vállalat vezető tanácsadója szerint az otthoni internethasználat terjedésével az ünnepek között megnő a beérkezett pályázatok száma. Van ugyanis idejük az álláskeresőknek otthon böngészni, önéletrajzot írni.



Balázsy Krisztina az egyes területeket elemezve úgy látja, az év vége, év eleje jellemzően sűrű időszak a pénzügyi területen, több cégnél megnő az időszakos számlaadminisztrációs feladatokat ellátó munkatársakra az igény, akik néhány hétig dolgoznak ilyenkor bérelt munkaerőként. Ehhez kapcsolódóan a könyvelői keresések száma is emelkedik. A főkönyvelőket viszont elég nehéz mozdítani, mert szeretnék az évet lezárni. December végén megnő az értékesítői keresések száma, de a kezdések mindig áthúzódnak január, februárra. Az építőipar területén erős stagnálást tapasztal, de ez a szezonalitásra vezethető vissza.


Két hónap kell még ideális esetben is



Aki január elején kezd el állást keresni, jó esetben is másfél-három hónap múlva kezdhet új munkahelyén. A január másodikán munkába állók már szeptember-októberben nekiláttak a pályázásnak. Paulovics Éva, az IT Jobs informatikai toborzó cég regionális igazgatója elmondta, a pályázat elküldése, a fejvadász és céges interjúk, a felmondási idő letöltése a régi munkahelyen általában három hónapot vesz igénybe. Valamivel rövidebb lehet az átfutás, ha kizárólag a hirdető cég végzi a kiválasztást, és a piacon keresett terület specialistájaként pályázunk.



Az informatikusok közül továbbra is keresettnek számítanak a Java, a C, C#, .Net programnyelvek ismerői, az SAP-szakértők, az IT-értékesítők, valamint a mérnök-gazdasági szaktudás kombinációja.


Így váltsuk valóra újévi karrierfogadalmunkat



Az év eleje a legtöbb ember számára a stratégiaalkotás időszaka. Sok fogadalmat tesznek a munkavállalók is, ám James Prohaska amerikai kutató vizsgálata szerint a fogadalmak 80 százaléka nem valósul meg, 23 százalék pedig már az első héten elbukik. Kiss István tanácsadó szakpszichológustól néhány tanácsot kértünk arról, hogy a munka világában milyen módszerekkel lehet fogadalmainkat betartani. A munkahelyi év végi értékelő beszélgetés, a külvilág jelzései is sarkallhatnak arra, hogy összegezzük eddigi eredményeinket és jelöljük ki vagy módosítsuk közép- és hosszú távú céljainkat.


Írjuk le céljainkat



A tervezés egyik leghatásosabb módja a mind-mapping módszer, melynek lényege: vessük papírra céljainkat. Írjunk, rajzoljunk vagy ragasszunk képeket, ábrákat egy nagyobb lapra, kezdjünk asszociációs játékba, hogy milyen eszközök, milyen lépések, milyen tudás, milyen szociális támogatás szükséges céljaink eléréséhez. A szabad asszociálás, kreatív tervezés folyamatában megrajzolhatjuk saját jövőtérképünket, és láthatóvá tehetjük saját magunknak, hol tartunk a megvalósítás útján.


Ha beszélünk róla, nagyobb a motiváció



Szociálpszichológiai vizsgálatok szerint a leghatásosabb, ha megbeszéljük hozzátartozóinkkal, barátainkkal céljainkat, kimondjuk, mit szeretnénk elérni. Ez már nagyobb elköteleződést jelent, erősebb a motiváló ereje. Nem utolsósorban ötleteket, segítséget kaphatunk a környezettől, hogyan valósíthatjuk meg elképzeléseinket. Az sem kizárt, hogy munkatársaink, üzletfeleink valamilyen elképzelése mozgatja meg igazán a fantáziánkat, és ad új ötleteket, terveket a jövő építéséhez.



Tanácsos mérhető célokat kitűzni, határidőkkel. Nem elég, ha csak azt határozzuk el, hogy például kommunikációs képességünket kívánjuk fejleszteni. Azt is szükséges hozzátenni, ezt milyen eszközzel tesszük, milyen tanfolyamot választunk, milyen vizsgát teszünk le. Ajánlatos azt is végiggondolni, a terveknek milyen hatása lehet a privát életünkre, a párkapcsolatunkra - tanácsolja Kiss István.



Ezután már a konkrét lépések következnek: állásajánlatok böngészése, cégre szabott önéletrajz és motivációs levél elkészítése, elküldése és a bizakodás, hogy szóban is megmutathatjuk, mi vagyunk az a munkaerő, akire a megcélzott vállalatnak szüksége van...

 

« Összes hírünk