Újdonsült kismamákat termékeivel agresszívan lerohanó biztosítási ügynök miatt háborognak sokan. Bár a kecskeméti eset tényleg botrányos, egy valóban hiteles és profi értékesítő azért nem ilyen. Cikkünkben utánajártunk, mikor lépi túl a sales -es a kritikus határokat.
Sms-sel is zaklatta a kismamát
A hölgy - bár furcsállta, hogy a cégképviselő máris hozzájutott a telefonszámához - a megadott időpontban fogadta családi házánál, de a babaetetés miatt nem tudott azonnal ajtót nyitni. Az ügynök ettől cseppet sem jött zavarba: huzamosabb időn át kiabált és dudált befelé az utcáról. A meghökkent hölgy végül meghallgatta az ajánlatot, de gondolkodási időt kért. Ezt követően a biztosítási ügynök még folyamatosan zaklatta kéretlen sms-ekkel, telefonhívásokkal és még kétszer házhoz ment, hátha sikerrel jár. A nyomulásnak végül a férj sms-e vetett véget, az üzletből semmi nem lett.
Nem ez a hölgy volt az egyetlen "áldozat." Kecskeméten az utóbbi időben egyre több panasz volt a kismamákra ezzel az agresszív marketinggel valósággal rárontó "szakemberre." A biztosítótársaság jelenleg is vizsgálja az ügyet, ám az már biztos, hogy semmilyen anyaguk nem szerepel a kismamák részére ingyenesen felajánlott babacsomagokban. (A kismamák általában az ehhez mellékelt adatlapokon adnak meg telefonos elérhetőséget, amelyek alapján az értékesítő a későbbiekben felkeresheti egy megfontolandó ajánlattal.) Az már csak hab a tortán, hogy a férfi a kórház vezető beosztású munkatársának adta ki magát…
Már nem trendi a házalós, rátukmálós stílus
Mindezek kapcsán bárkiben jogosan merülhet fel a kérdés: hogyan lehet határvonalat húzni az egészséges rámenősség, a jég hátán is megélő, rátermett, talpraesett értékesítő vagy épp a gátlástalanul törtető, agresszív termékügynök tevékenysége közé? Mikor dolgozik jól és mikor esik túlzásba az értékesítő? "Egyetlenegy lehetséges ügyfelet sem szabad a privát szférájában zaklatni - legyen szó akár civil kismamáról, középkorú cégvezetőről vagy bárkiről. Ez a házalós, agresszív értékesítési stílus ma már egyáltalán nem trendi - nem is véletlenül ment ki a divatból" - mondta el Andor László, az Értékesítők Szövetségének elnöke.
Már korábban felmérhető az esély
Hozzáteszi: egy sikeres értékesítési folyamatot az előzetes, telefonos időpontegyeztetés néhány perce alatt tudni kell megalapozni (ezt gyakran nem is a helyszínen értékesítő szakember végzi) hogy személyes találkozásra is lehetőség nyíljon. Ez pedig akkor lesz sikeres, ha az értékesítő kommunikációs készsége és az ügyfél fogadókészsége találkozik. Ez rendszerint működik, ha az ügyfél nem azt érzi, hogy neki mindenáron "kell vennie valamit", hanem akkor, ha úgy érzi, valami értékes dolgot vásárolhat magának. Az előzetes időpontegyeztetés alatt már tökéletesen felmérhető, melyik felkeresett személyből lehet ténylegesen ügyfél: de ha nem érdekli az ajánlat, akkor is tilos tolakodóan, erőszakosan viselkedni"- mondta el Andor László, az Értékesítők Szövetségének elnöke. Emellett hozzátette: az értékesítői szakmát időnként sújtó előítéletek a fenti elrettentő példák miatt szoktak előfordulni, de nem ez az általános. "Minden szakmában vannak profik és pancserek - de míg az előbbiek csendben, olajozottan teszik a dolgukat, az utóbbiak zajt csapnak egy-egy botránnyal" - mondja Andor László.
A bevételi elvárás nagy nyomást jelent
A kérdésről a pszichológusnak is van véleménye. "Mindenképpen etikátlannak mondható az üzleti ajánlat, amennyiben az ajánlattal megkeresett személyt az olyan élethelyzetben vagy körülmények között éri, amelyben az egyén döntési lehetőségei befolyás alatt állnak, esetleg erőteljesen korlátozottak. A fenti probléma komoly etikai kérdéseket is felvethet. Sales profilú cégeknél igen gyakori lehet az elvárt bevétel hajszolásának kényszere -ám az már az értékesítőn is múlik, mennyire szilárd és megalapozott erkölcsi értékrenddel bír és mennyire ragaszkodik mindehhez a mindennapi munkavégzése során, mennyire érzi a korlátokat, a kimondatlan határokat- mondta el Torma Kálmán tréner, pszichológus.
Takács Gabriella, 2013. június 21.