A mobil távmunkásokra építenek
2019. 01. 01.Kihirdették az Országos Fiatal Vállalkozói Díj idei nyertesét. A 18-35 éves ifjú tehetségek versenyében a győztes idén egy fiatal testvérpár lett. A Loffice tulajdonosai, Klementz Kata és Anna az első, merőben újszerű hazai közösségi munkatér kialakításáért kaptak elismerést. A „coworking iroda” az atipikusan dolgozók (például mobil távmunkások) ideális munkatere lehet.
A Loffice olyan trendi és stílusos irodaház Budapesten, ahol a szabadúszók vagy épp külföldi cégek képviselői egy-egy órára vagy akár egész napra letelepedhetnek, dolgozhatnak vagy meetingeket szervezhetnek. A kreatív munkalégkörre vágyókat itt igényes, inspiráló munkakörnyezet várja. Az ügyfelek jegyet váltanak, kiválasztják a munkaasztalukat, kávét és teát töltenek, és már neki is látnak a munkának. A bérleti díj egy órára 800 forint, a napijegy 4 ezer forint, egy 3 fős tárgyaló óradíja pedig 4500-5600 forint között mozog.
+ Hogyan jött az ötlet?
Klementz Kata: A coworking irodák elsőként az USA-ban létesültek. Az ötlet itthon egyébként annyira újdonságnak számított, hogy a magyar nyelvben még csak meghatározás sem volt rá. Így a "közösségi munkatér", mint fogalom is abszolút saját definíciónkként született meg. Szerencsére most már a világhálón is egyre több szócikk és fogalom-meghatározás létezik a témával kapcsolatosan. A coworking a mi értelmezésünkben “közösségi munkavégzés”-ként jelenik meg – ami abszolút élhető, munkára alkalmas és motiváló környezetet jelent.
Kiutaztunk Los Angeles-be, New York-ba, Bécsbe, Londonba, Amszterdamba, hogy közelebbről tanulmányozhassuk, hogy működik ez a koncepció külföldön. Itt azért meg kell jegyeznünk, hogy több utazásra az Erasmus ösztöndíjainknak köszönhetően tudtunk sort keríteni, még egyetemista korunkban. Én jogi területen, míg Anna közgazdasági vonalon tanult külföldi egyetemeken.
+ Ki a célközönségük?
Klementz Kata: A vállalkozás jellegénél fogva elsősorban olyanok látogatják szívesen a Loffice-t, akik szabadúszók vagy saját vállakozással rendelkeznek. Nem akarnak a tevékenységeik céljára huzamosabb ideig egyetlen irodateret kibérelni, de az egész napos, saját otthonuk négy fala közé bezárkózó, monoton munkastílussal sem tudnak hosszabb távon kiegyezni, és az ügyfeleiket is ízléses környezetben szeretnék fogadni. A látogatók másik csoportját már azok a külföldön működő cégek alkotják, akiknek munkavállalója Magyarországon tartózkodik, és a költséghatékonyság miatt inkább ezen az úton kívánnak a dolgozóik számára munkaállomásokat biztosítani. Emellett tetten érhető egyfajta végzettségbeli és életkori jellegzetesség is, az ügyfelek túlnyomó többsége diplomás és jellemzően a 25-40 éves korosztályból kerül ki.
Ügyfeleink között egyébként nagy számban találhatók grafikusok, web-designerek, lakberendezők, informatikusok, szoftverfejlesztők, de vannak sajtóreferensek, marketingesek, adótanácsadók, pénzügyesek és HR munkatársak is. Sokan szívesen jönnek hozzánk értekezleteket, tanfolyamokat vagy akár nyelvórákat is tartani. Rengetegen (az ügyfelek mintegy 99 százaléka) egyébként havi munkaállomás csomagot vásárol magának, nem ritkán reggel 8 órától este 21 óráig is itt dolgoznak. Persze nem ok nélkül, sokuk épp most fáradozik vállalkozása beindításán. És persze a stílusos környezet is kedvelik…
+ Vállalkozást vezetni háttérismeretek nélkül azért nem könnyű. Megvolt Önöknél a szükséges muníció?
Klementz Kata: Természetesen, ezek nélkül nehéz dolgunk lenne. Én jogász vagyok, így a vállalkozás működtetésének jogi háttere és a jogi teendők az én feladatom. És persze közgazdászként Anna felel a pénzügyekért.
+ Mi minden okozhat egy kezdő vállalkozó számára gondot, milyen buktatókkal, kihívásokkal kellett megküzdeniük?
Klementz Anna: Számunkra az egyik legnagyobb feladat többek között az volt, hogy olyan szolgáltatást és fogalmat kellett a hazai piacra bevezetni, és szélesebb kör számára definiálni, amely korábban itthon egyáltalán nem volt ismert.
Ezzel együtt és párhuzamosan, újfajta munkavégzési modellt is meg kellett honosítanunk, és ismertetnünk azzal a potenciális körrel, aki mára szolgáltatásainkat igénybe veszi. Ezeket együttesen figyelembe véve mértük fel a piacot, alakítottuk ki tarifacsomagjainkat.
A gazdasági és jogi háttér szakszerű megszervezése, menedzselése nagy falat lehet a kezdő vállalkozók számára. Tapasztalatunk szerint, akinek nincs valamilyen, a fenti témához kapcsolódó végzettsége, vagy megbízható szakmai segítsége, ha teheti - legalábbis addig, amíg nem szerzi meg ezeket a vállalkozás működtetéséhez szükséges ismeretet - inkább ne is kezdjen el vállalkozni, mert nagyon csalódhat. Folyamatos készenlétet igényel emellett a pályázatfigyelés is. A Loffice-ban például a napkollektor a következő ilyen jellegű célkitűzés, mellyel maximálisan zölddé tehetjük az épületet.
Szerencsére a pályázatfigyeléssel kapcsolatos teendőkben az iroda munkatársai is tudnak segíteni. Ráadásul újabb kihívás egy nemrég alapított vállalkozás számára, hogy a hivatásos pályázatírók jelentős része fix tarifával dolgozik és nem szívesen vállalja fel a bizonytalansági tényezők miatt - tehát hogy nyerünk, vagy nem nyerünk bizonyos összeget adott pályázaton - a sikerdíjas közreműködést.
+ Milyen időtartamú szakmai pályafutás és tapasztalatok birtokában célszerű egyáltalán vállalkozást alapítani?
Klementz Kata: Nagyon fontos a felkészültség. Éppen ezért nem árt 2-3 év gyakorlati, munkakörnyezetben megszerzett tapasztalatra szert tenni, ha lehetséges, akár már az egyetemi, főiskolai tanulmányokkal párhuzamosan. Mi is megmérettettünk a vállalkozásalapítás előtt a versenyszférában. Én egy ügyvédi irodában, míg Anna egy nagyobb reklámcégnél volt alkalmazott.
+ Milyen a vállalkozói lét összevetve a ”hétköznapi” munkavállalókéval? Tudniillik számos megalapozatlan előítélet él még mindig rengeteg emberben, például hogy a vállalkozói szférában tevékenykedőkhöz akár munka nélkül is dől a pénz…
Klementz Kata: Nem árt szem előtt tartani, hogy a vállalkozó ebben a helyzetben saját maga főnöke is egyben. Így hogyha alkalmazottként ront el valaki valamit, jóval kisebb a tét, ezzel szemben a vállalkozó önmaga munkájáért felel.És amíg az alkalmazott a munkaidő leteltekor leteheti a tollat és adott időpontban maga mögött hagyhatja az irodát, a vállalkozó - feltéve, ha elhivatott és valóban szíve-lelke benne van abban, amit csinál - gondolatai a nap 99 százalékában a vállalkozás körül forognak.
Vállalkozásalapításban gondolkodóknak emellett azzal is számolniuk kell, hogy a becslések szerinti, első 2-3 év végig megfeszített munkával fog telni. A privát szférára, a magánéletre a vállakozásnak ebben a kezdeti szakaszában sajnos csupán töredékidő fog jutni. Szerencsére ezt az időszakot egyelőre a párjaink, a családunk, a barátaink is tolerálják.
+ A másik gyakori előítélet, hogy nőként valamivel nehezebb vállalkozást indítani és menedzselni, részint a magánéleti kötelezettségek, részint a nőket és a női vezetőket gyakran övező előítéletek miatt.
Klementz Kata: Mondjuk, ebben van némi igazság. Nem egy vállalkozónő ismerősöm panaszkodott már arról, hogy rendszeresen éreztetik vele, hogy női mivolta hátrány ebben a szférában. Olyan is akad köztük, aki más vállalkozónőkkel közösen épp most igyekszik valamilyen érdekképviseleti szervet létrehozni, mivel úgy érzi, a többiekkel szövetkezve, közös célok mentén hatékonyabban és hitelesebben tudják majd képviselni magukat az üzlet világában. Hazánkban lehet, hogy épp ezért nincs túl sok vállalkozónő, legalábbis egyelőre ez a helyzet. Itthon a 18-35 éves korosztály tagjai közül vállalkozók nagyjából 88 ezren vannak és közülük csupán minden harmadik nő.Hozzáteszem, szerencsére mi még nem tapasztaltunk meg ilyen előítéleteket. A női létnek vállalkozóként még számos előnye lehet, például a vállalkozás külső környezetének kialakításában szerepet játszó esztétikai érzék, a precizitás. Szintén nem mellékes, hogy egy nő alkalmasabb lehet arra, hogy barátságos környezetet teremtsen maga körül - ennek az előnyei meg is látszanak a hétköznapokban - így az ügyfélkapcsolatokban, a vállalkozás kialakításában, működtetésében.
Takács Gabriella, 2010. december 8.