Bottlik Éva reggelente óvodába viszi két gyermekét. A napot aztán a munkahelyén folytatja - ahol már helikoptereket szerel... Éva a szakmáját bevállalós vagányságból is választotta - eleinte mégis sokakban keltett megdöbbenést, amikor meglátták a helikopterek mellett...

Helikopterszerelő és családanya: egy vagány karriertörténet


A 40 éves Bottlik Éva reggelei még teljesen átlagosnak mondhatóak. A kétgyermekes édesanya reggelivel, majd 2 gyermeke - ötéves kisfia és hároméves kislánya - óvodába vitelével kezdi a napot. Aztán elmegy a munkahelyére - ahol már rendőrségi helikoptereket szerel, üzemeltet és tart karban egész nap... "Itt a napom rendszerint eligazítással kezdődik. Minden felszállás előtt, majd a leszállást követően is - alaposan át kell vizsgálnunk a gépeket, alkalmanként egy-egy órában. Ilyenkor azt is átnézzük, nincs-e a helikopter karosszériáján (sárkányszerkezetén) valamilyen sérülés, de többek közt az elektromos rendszerek, a forgószárny-agyak, a faroklégcsavar-agy, valamint a hajtóművek állapotát is megvizsgáljuk."

Szórólapon látta a lehetőséget, ment a saját feje után

Mindezek mellett helikopterenként, 100 üzemórát követően karbantartást végez - és ugyancsak ő adja át üzemképes állapotban, teletankolva a járműveket a pilótáknak.


helikopter szerelő


Éva korántsem szokványos karrierje közvetlenül érettségi után, egy szerencsés véletlennek köszönhetően indult. "Épp a továbbtanulásomat tervezgettem, amikor valahogy a kezem ügyébe keveredett egy szórólap. Na, pont ezen hirdették meg a mostani szakmámhoz szükséges, két éves szakmunkásképzést - csak akkor még Szigetszentmiklóson folyt az oktatás. (Ma a hasonló ambíciókat dédelgető pályakezdők/tervezők már a Kossuth Lajos Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakközépiskolában tanulhatnak helikopterszerelést, Csepelen.) Egyből megtetszett az ötlet, mert nagyon vagánynak tartottam ezt az egészet." Az osztályt akkor 20-an kezdték - mindössze két lánnyal... Csakhogy a második év végére a másik diáklány otthagyta az iskolát. "Nem a teljesítményével volt a gond, jók voltak a tanulmányi eredményei.De valahogy nem fogta meg ez a világ. Egyébként úgy tudom, hogy mostanában is az osztályonkénti egy-két lány a maximum a tanulók közt."

Éva nem éppen hétköznapi pályaválasztását szülei is maximálisan támogatták. Férjét nem lepte a választás, a gyerekeknek pedig természetes, hogy anya napközben a helikopterekkel foglalkozik. Barátait meg már a gimis évek óta ismeri, így ők a kezdetektől fogva lelkesen támogatták a terveiben. Így leginkább épp a munkahelyi csapattal kellett elfogadtatnia magát, mint profi helikopterszerelő.

Nem erőltették a szülők nőies szakma felé


"A szüleim mindig úgy álltak a témához, hogy akkor leszek boldog, ha a saját elképzeléseim alapján választok szakmát. Nem erőltették rögeszmésen, hogy például fodrásznak vagy bármi hasonlónak kellene állnom. Inkább azt mondták: bármit választasz, azt rendesen tanuld meg és jól csináld! A férjem - akinek 10 éve egy közös barátunk mutatott be - már jó ideje rutinosan mozgott a repülős világban. Ott pedig nem egy, nem két nő érdeklődött komolyabban a repülés iránt - volt köztük olyan is, akiből később repülőmérnök lett - szóval nem lepte meg, hogy a nőket is érdekelhetik ezek a témák."

Nem ment könnyen a beilleszkedés

"Egyedül a munkahelyi csapat fogadott eleinte gyanakodva. Még olyan is volt, hogy valaki értetlenkedve visszakérdezett: "Most komolyan egy lány áll itt szerelőruhában a gép mellett?" De ahogy lépésről-lépésre sikerült bemutatnom, hogy értek a szakmámhoz és jól teljesítek, úgy váltak egyre inkább befogadóvá. De ehhez azért az is kellett, hogy a csapattal közös főzőcskézéseken - ahol gulyást, lecsót, pörköltet vagy épp görögsalátát "gyártottunk" nagyüzemben - én is alaposan odategyem magamat. Itt már nagyon jól jött le, hogy a szakmám mellett azért én is "nőből vagyok", hogy nem okoznak gondot a hasonló helyzetek... Igaz, eleinte az óvodában is hüledeztek, amikor kiderült, mit dolgozom napközben."

Ki alkalmas a pályára?

Éva mindenesetre a szakmaszeretete ellenére csak precíz, lelkiismeretes, fegyelmezett, összeszedett, a szabálykövetéstől sem idegenkedő embereknek tudja a területét jószívvel ajánlani. "Szétszórt, felületes emberből nem lesz jó helikopterszerelő. Szerencsére a terület - már csak a biztonság miatt is - alaposan le van szabályozva a napi többszöri helikopter-ellenőrzésekkel. És hát minden csavarnak, tömítésnek, alkatrésznek maradéktalanul a helyén kell lennie, hiszen a tét nem kicsi. A mi munkánkon tényleg életek múlhatnak."

Takács Gabriella, 2015. június 16.

 

« Összes hírünk