Madarász Natália 22 éves (az alsó képen középen). Marketing-szakosként 1 évet töltött Szingapúrban Erasmus-ösztöndíjjal. A külföldi egyetem kreatív reklámversenyén elért 2. helyezésével végül bekerült a reklámipari top cégként is számon tartott Ogilvy & Mather hazai irodájába.

„Itt maximalizmus van” - tanulás és munka Szingapúrban

”Eredetileg Hongkong és Szingapúr között tanakodtam, amikor elkezdtem az Erasmus-ösztöndíjhoz célországokat keresni. Ami miatt előbbi is felmerült: nagyon vonz a luxusmárka-management világa, amiben Hongkong köztudottan a világ csúcsát jelenti. Aztán mégis Szingapúr mellett döntöttem. Mert amellett, hogy szinte a reklámipar fellegvára, egyben kicsit Ázsia New York-ja is.


Ennyiben más Szingapúr felsőoktatása


Natália a legszembetűnőbb különbségekkel egyből az oktatási rendszerben találkozott. ”A szingapúri oktatási rendszerben nem csak felületesen kapsz képet bizonyos dolgokról, témákról. Nem úgy zajlik az oktatás, hogy egyetlen szemeszterbe bezsúfolnak mindjárt 10 tantárgyat. Ehelyett van legfeljebb 4 - cserébe viszont alaposabban, igényesebben, aprólékosabban lehet a témákban elmerülni, egészen komoly mélységekig. Egyik feladatunkban például a H&M divatcégnek kellett részletes marketingtervet készíteni, a folyamat minden lépésében. Nem pár nap alatt:egy egész évet adtak a kidolgozásra. Emellett alaposan körbejárták például a reklámvilág nagyjait, a legmeghatározóbb piaci szereplőket, amelyekről Magyarországon szinte alig vagy egyáltalán nem hallottunk az egyetemen. A prezentációkra is sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek - de a nemzetközi környezet fontosságát is sokkal jobban átültetik a gyakorlatba.”


Maximalizmus van


”Szingapúrban elvétve fogsz olyan 20 év körüli egyetemistákkal összefutni, akiknek nem volt már legalább 2 komolyabb vállalatnál valamennyi szakmai gyakorlatuk - ugyanakkor azt is látni, hogy ez nem mindenkinél egyenes út a sikerhez. Van, hogy még ezt is kevesellik a cégek. Ami azért nem mindig a legmotiválóbb biztatás a fiatalok felé, de sokan meg pont ezért hajtanak mindent beleadva.” A cégek ugyanakkor az oktatásba is aktívan beszállnak. ”Például a mostani munkahelyem, az Ogilvy & Mather több óránkat szponzorált az egyetemen. Sőt, még kreatív reklámversenyen is indulhattam az ottani csoportom néhány tagjával. A versenyfeladatunk egy, főként anyukáknak szóló tejmárka reklámkampányának kidolgozása volt, a hozzá passzoló social media felületekkel, bannerekkel és okostelefonos alkalmazásokkal. Ezen a versenyen aztán másodikként végeztünk.”


Állás nemzetközi ügynökségnél Budapesten


Natália végül a pozitív versenyeredményen felbuzdulva úgy döntött: megpályázik az O&M stábjában egy gyakornoki állást. ”Írtam a vezetőknek az eredményeinkről és arról, hogy szívesen csatlakoznék a csapathoz. Nyitottak voltak az ötletre, eleinte úgy is tűnt, menni fog. Az viszont csak menet közben derült ki, hogy Szingapúrban nagyon szigorú a vízumtörvény” – mondja. Azaz: csak meghatározott 8 ország top-egyetemeiről érkezők jöhetnek szóba gyakornokként. A kinti gyakornoki pozíció reménye így elszállt. A cég magyarországi irodájánál viszont örömmel fogadták később.


Mennyiből lehet kijönni?


Szingapúrban egyébként érdekes - összetett, virágzó de európai szemmel - fejjel néha szigorú -  kultúrát ismerhetett meg. ”A lakosság nagyon összeszedett és fegyelmezett, de ehhez tudni kell, hogy például köztéren rágógumizni, vagy metrón vizet inni szigorúan tilos, mert akár 500-1000 dolláros (140-280 ezer forint) büntetés járhat érte. A szemetelést már 5 ezer dollár bírsággal sújtják. Az ország multikulti jellege, a sokféle nációt magába foglaló összetétele miatt ugyanakkor sehol máshol a világon nincs annyi hosszú hétvége, mint náluk.”


Az ingatlanárak ugyanakkor elég borsosak: saját szobát átlagosan havi 300 ezer forint körüli összegért lehet bérelni. (A diákok a lakás minőségétől függően, 1 szobatárssal megosztva 120-240 ezer forintot is fizethetnek az albérletért.) A tömegközlekedés átlagosan havi 240 ezer forint körüli összegbe kerül. Az étkezés szintén nem olcsó - ám nagyon elterjedtek azok a kedvező árú streed food udvarok, ahol a diákok már 900-1000 forintból 2-3 fogásból álló menüsorokat tudnak maguknak vásárolni.


Takács Gabriella


 

« Összes hírünk